Bedragen x € 1.000 |
Lasten | Verschil | Toelichting | Bedrag |
|---|
Thema 1. Vitaliteit |
5.1 Sportbeleid en activering | 80 | Scherper begroten sportbeleid uit heroverwegingen 2026 | 30 |
|---|
Indexering Sportfondsen Hillegom | -5 |
|---|
Actualisatie kapitaallasten na afronding of doorschuiven van investeringen in 2025. | 47 |
|---|
Lagere lasten voor Brede SPUK Gala als gevolg van lagere verlening in 2026. | 5 |
|---|
Overige verschillen | 3 |
|---|
Subtotaal | 80 |
|---|
5.2 Sportaccommodaties | -113 | De afronding van de SPUK MEOZ heeft geresulteerd in een terugbetaling aan het rijk. Deze terugbetaling is in 2025 verwerkt en ook één op één doorbelast aan de sportbedrijven. Dit is in 2025 ook zo verwerkt in de begroting. De SPUK MEOZ is afgerond en komt ook niet meer terug in 2026. | -111 |
|---|
Overige indexeringen | -2 |
|---|
Subtotaal | -113 |
|---|
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 242 | In 2024 is er een overheveling naar 2025 geweest voor de aankoop kunst. Dit staat in 2025 in de begroting maar in 2026 is dit niet begroot. | 158 |
|---|
Afboeking stelpost indexeringen kunst. Deze stelpost is in de loop der jaren overbodig geworden en wordt in 2026 afgeboekt. | 84 |
|---|
Subtotaal | 242 |
|---|
5.6 Media | 8 | Overige verschillen | 8 |
|---|
7.1 Volksgezondheid | 79 | Lagere lasten voor Brede SPUK Gala als gevolg van lagere verlening in 2026. | 48 |
|---|
Actualisatie begroting HECHT 2026. | 31 |
|---|
Subtotaal | 79 |
|---|
Totaal 1. Vitaliteit | 296 | | 296 |
|---|
Thema 2. Zorg voor elkaar |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 47 | Aframen van waardering mantelzorg (18K), Project eenzaamheid (30K) en sociale kaart (15K). Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn. | 63 |
|---|
Indexaties welzijnssubsidies | -25 |
|---|
Overige afwijkingen | 9 |
|---|
Subtotaal | 47 |
|---|
Totaal 2. Zorg voor elkaar | 47 | | 47 |
|---|
Thema 3. Werk en inkomen |
6.3 Inkomensregelingen | 122 | Energiearmoede in 2025 zijn de SPUK gelden voor energiearmoede budgetneutraal in de begroting opgnomen, Afhankelijk van de uitgaven in 2025 en het restant wat daaruit overblijft zal in de tussenrapportage 2026 nog een bedrag budgetneutraal opgevoerd worden | 248 |
|---|
Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | -125 |
|---|
Overige afwijkingen | -1 |
|---|
Subtotaal | 122 |
|---|
6.4 WSW en beschut werk | 30 | Actualisatie van de begroting 2026 GR KDB | 29 |
|---|
Overige afwijkingen | 1 |
|---|
Subtotaal | 30 |
|---|
6.5 Arbeidsparticipatie | -49 | Actualisatie van de begroting 2026 GR KDB | -63 |
|---|
Overige afwijkingen | 14 |
|---|
Subtotaal | -49 |
|---|
Totaal 3. Werk en inkomen | 103 | | 103 |
|---|
Thema 4. Opgroeien en opvoeden | | | |
|---|
4.1 Openbaar basisonderwijs | 0 | | 0 |
|---|
4.2 Onderwijshuisvesting | 109 | De bijdrage voor de internationale schakelklas is lager dan in 2025. Dit komt door de afrekening die in 2025 heeft plaatsgevonden. | 88 |
|---|
Vanuit 2024 naar 2025 heeft er een overheveling plaatsgevonden voor huisvesting basisonderwijs, integraal huisvestingsplan. Dit is incidenteel in 2025 opgenomen en komt in 2026 niet meer terug. | 40 |
|---|
Overige verschillen. | -19 |
|---|
Subtotaal | 109 |
|---|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 245 | Actualisatie begroting Holland Rijnland 2026. | 23 |
|---|
De rijksbijdrage voor NPO staat in 2025 budgetneutraal in de begroting. Dit programma stopt in 2025, waardoor deze middelen in 2026 niet meer terugkomen. | 33 |
|---|
De OAB en peuteropvang zijn in 2026 scherper begroot en aangepast naar de nieuwe verlening OAB. | 163 |
|---|
Het budget voor de regionale educatieve agenda (REA) is in 2026 scherper begroot. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn. | 40 |
|---|
Overige verschillen. | -14 |
|---|
Subtotaal | 245 |
|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -10 | Overige verschillen | -10 |
|---|
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | -44 | De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd. De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K. Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden. | -44 |
|---|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | | 0 |
|---|
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | -1.559 | IV3 correctie PGB Jeugd naar nieuw taakveld PGB jeugd | 484 |
|---|
De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd. De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K. Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden. | -2043 |
|---|
Subtotaal | -1.559 |
|---|
6.753 Jeugdhulp ambuland landelijk | -332 | De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd. De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K. Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden. | -332 |
|---|
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 1.742 | IV3 correctie PGB Jeugd naar nieuw taakveld PGB jeugd | 187 |
|---|
De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd. De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K. Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden. | 1.555 |
|---|
Subtotaal | 1.742 |
|---|
6.792 PGB Jeugd | -718 | IV3 taakveld correctie van 6752 en 6762 | -671 |
|---|
Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | -47 |
|---|
Subtotaal | -718 |
|---|
6.821 Jeugdbescherming | -70 | De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd. De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K. Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden. | -70 |
|---|
6.822 Jeugdreclassering | -9 | Overige verschillen | -9 |
|---|
Totaal 4. Opgroeien en opvoeden | -646 | | -646 |
|---|
Thema 5. Thuis als basis |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | | 0 |
|---|
6.811 Beschermd wonen (WMO) | -437 | In de begroting 2025 ev. is ten onrechte een voordeel gepresenteerd op het onderdeel Maatschappelijke Zorg met als gevolg dat zowel beschermd wonen als Maatschappelijke en vrouwenopvang niet meer budgetneutraal in de begroting zijn opgenomen. Dit had wel gemoeten. Afspraak is dat de regeling budget neutraal wordt verwerkt in de begroting. Gelet op de regionale afspraken die we hebben gemaakt in de gemeenschappelijke regeling zonder meer Maatschappelijke zorg Duin- en Bollenstreek (voor de gemeente Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk). Dit wordt nu gecorrigeerd. | -306 |
|---|
De begroting 2025 is aangepast aan de regionale begroting 2025. De regionale begroting 2026 is nog niet opgesteld en zal bij de tussenrapportage 2026 budgetneutraal verwerkt worden. | -169 |
|---|
Voor beschermd wonen lokaal is het geld voor preventie niet meer nodig, dit wordt regionaal opgepakt. | 41 |
|---|
Overige afwijkingen | -4 |
|---|
Subtotaal | -438 |
|---|
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 9 | Overige afwijkingen | 9 |
|---|
Subtotaal | 9 |
|---|
Totaal 5. Thuis als basis | -429 | | -429 |
|---|
Thema 6. Passende ondersteuning |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 327 | Statushouders Specifieke Uitkering in 2025 en 2026 zijn de baten en lasten budgetneutraal in de begroting opgenomen. In 2025 zijn de budgetten in de tussenrapportage aangepast aan de laatst afgegeven beschikking. Hiertegenover staan ook baten. | 238 |
|---|
Statushouders algemeen in 2026 is strakker begroot op de kosten | 17 |
|---|
Statushouders algemeen in de begroting 2025 was een eenmalig bedrag begroot voor de brede evaluatie. In 2026 is dit bedrag dus niet meer in de begroting opgenomen. | 30 |
|---|
Wmo beleid, de begroting van Holland Rijnland is opnieuw verdeeld over de taakvelden. Voor Wmo beleid levert dit een voordeel op. | 32 |
|---|
Overige afwijkingen | 10 |
|---|
Subtotaal | 327 |
|---|
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 52 | Toegang wijkteams is scherper begroot het budget voor inwinnen van extern advies is naar beneden bijgesteld | 84 |
|---|
In 2025 heeft een eenmalige verlaging van het budget plaatsgevonden vanwege een overzetten van een bedrag voor een procesregisseur casuïstiek naar een ander taakveld. | -23 |
|---|
Overige afwijkingen | -9 |
|---|
Subtotaal | 52 |
|---|
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | -529 | Aanpassen taakveld voor vervoersvoorziening (420 van overig maatwerk naar Hulpmiddelen en diensten) en bijbehorende exploitatiekosten (-61K, van overig maatwerk naar Hulpmiddelen en diensten) en advieskosten (18 van Hulpmiddelen en diensten naar Overige maatwerkvoorzieningen) | -463 |
|---|
Actualisatie begroting 2026 van GR ISD (toerekening exploitatie -81K en overige -46K) | -66 |
|---|
Subtotaal | -529 |
|---|
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 150 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 150 |
|---|
Subtotaal | 150 |
|---|
6.712 Begeleiding (WMO) | 322 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 322 |
|---|
Subtotaal | 322 |
|---|
6.713 Dagbesteding (WMO) | 179 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 179 |
|---|
Subtotaal | 179 |
|---|
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 466 | Aanpassen taakveld voor vervoersvoorziening (420 van overig maatwerk naar Hulpmiddelen en diensten) en bijbehorende exploitatiekosten (-61K, van overig maatwerk naar Hulpmiddelen en diensten)en advieskosten (18 van Hulpmiddelen en diensten naar Overige maatwerkvoorzieningen) | 463 |
|---|
Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | 3 |
|---|
Overige afwijkingen | |
|---|
Subtotaal | 466 |
|---|
6.791 PGB Wmo | -14 | Actualisatie begroting 2026 van GR ISD | -14 |
|---|
Subtotaal | -14 |
|---|
6.811 Beschermd wonen (WMO) | 0 | | 0 |
|---|
6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 0 | | 0 |
|---|
Totaal 6. Passende ondersteuning | 953 | | 953 |
|---|
Thema 7. Burgerzaken |
0.2 Burgerzaken | 23 | Voor de budgetten van de verkoop reisdocumenten is een nieuwe prognose gemaakt voor 2025 -2028. Dit resulteert in een bijstelling van de budgetten. | 18 |
|---|
Overige afwijkingen | 5 |
|---|
Subtotaal | 23 |
|---|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | | 0 |
|---|
Totaal 7. Burgerzaken | 23 | | 23 |
|---|
Totaal lasten | 622 | | 622 |
|---|