Home

Financiële begroting

Voor de meeste verschillen in programma 1 worden eenzelfde verklaringen gegeven. Deze verschillen hebben voornamelijk te maken met wijzigingen in de begrotingen voor 2026 en verder, van verbonden partijen. Het gaat om verwerking van de besluiten genomen in DB en AB's van de verbonden partijen in de begroting van de gemeente. De verschillen worden veroorzaakt door de nieuw ontvangen begrotingen ISD, Hecht, KDB en SO-Zorg. Aangezien de activiteiten van deze verbonden partijen betrekking hebben op diverse thema's, leidt dit ook tot verschillen op diverse thema's.

Daarnaast zijn in de begroting 2026 de indexaties opgenomen in de Kadernota 2026 verwerkt op de diverse thema's, wat eveneens ook leidt tot eenzelfde soort verklaring van verschillen tussen de begroting 2025 en 2026.

Bedragen x € 1.000

Lasten

Begroting

Begroting

Verschil

2025

2026

Thema 1. Vitaliteit

5.1 Sportbeleid en activering

-810

-730

80

5.2 Sportaccommodaties

-864

-977

-113

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

-793

-551

242

5.6 Media

-570

-562

8

7.1 Volksgezondheid

-1.885

-1.806

79

Totaal 1. Vitaliteit

-4.922

-4.626

296

Thema 2. Zorg voor elkaar

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-1.156

-1.109

47

Totaal 2. Zorg voor elkaar

-1.156

-1.109

47

Thema 3. Werk en inkomen

6.3 Inkomensregelingen

-7.168

-7.046

122

6.4 WSW en beschut werk

-2.106

-2.076

30

6.5 Arbeidsparticipatie

-425

-474

-49

Totaal 3. Werk en inkomen

-9.699

-9.596

103

Thema 4. Opgroeien en opvoeden

4.1 Openbaar basisonderwijs

-110

-110

0

4.2 Onderwijshuisvesting

-1.234

-1.125

109

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-1.521

-1.276

245

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-583

-593

-10

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

-1.860

-1.904

-44

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

-27

-27

0

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

-3.174

-4.733

-1.559

6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk

0

-332

-332

6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

-3.329

-1.587

1.742

6.792 PGB Jeugd

0

-718

-718

6.821 Jeugdbescherming

-308

-378

-70

6.822 Jeugdreclassering

-41

-50

-9

Totaal 4. Opgroeien en opvoeden

-12.187

-12.833

-646

Thema 5. Thuis als basis

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

0

0

0

6.811 Beschermd wonen (WMO)

-322

-759

-437

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

-114

-105

9

Totaal 5. Thuis als basis

-436

-864

-428

Thema 6. Passende ondersteuning

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-1.337

-1.010

327

6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

-588

-536

52

6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)

-336

-865

-529

6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)

-2.491

-2.341

150

6.712 Begeleiding (WMO)

-1.944

-1.622

322

6.713 Dagbesteding (WMO)

-649

-470

179

6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO)

-512

-46

466

6.791 PGB Wmo

-207

-221

-14

6.811 Beschermd wonen (WMO)

0

0

0

6.91 Coördinatie en beleid Wmo

-81

-81

0

Totaal 6. Passende ondersteuning

-8.145

-7.192

953

Thema 7. Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

-973

-950

23

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

-3

-3

0

Totaal 7. Burgerzaken

-976

-953

23

Totaal lasten

-37.521

-37.173

348

Baten

Begroting

Begroting

Verschil

2025

2026

Thema 1. Vitaliteit

5.1 Sportbeleid en activering

132

129

-3

5.2 Sportaccommodaties

253

364

111

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

31

31

0

5.6 Media

21

0

-21

7.1 Volksgezondheid

269

224

-45

Totaal 1. Vitaliteit

706

748

42

Thema 2. Zorg voor elkaar

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

13

12

-1

Totaal 2. Zorg voor elkaar

13

12

-1

Thema 3. Werk en inkomen

6.3 Inkomensregelingen

5.483

5.353

-130

Totaal 3. Werk en inkomen

5.483

5.353

-130

Thema 4. Opgroeien en opvoeden

4.2 Onderwijshuisvesting

137

137

0

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

502

361

-141

Totaal 4. Opgroeien en opvoeden

639

498

-141

Thema 5. Thuis als basis

6.811 Beschermd wonen (WMO)

76

632

556

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

97

88

-9

Totaal 5. Thuis als basis

173

720

547

Thema 6. Passende ondersteuning

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

476

238

-238

Totaal 6. Passende ondersteuning

476

238

-238

Thema 7. Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

519

526

7

Totaal 7. Burgerzaken

519

526

7

Totaal baten

8.009

8.095

86

Saldo voor resultaatbestemming

-29.511

-29.080

431

Reserves

Begroting

Begroting

Verschil

2025

2026

Toevoegingen reserves

-456

-386

70

Onttrekkingen reserves

1.815

483

-1.332

Totaal reserves

1.359

97

-1.262

Saldo na resultaatbestemming

-28.151

-28.986

-835

Toelichting op de verschillen tussen de programmabegroting 2025 na wijzigingen en de programmabegroting 2026:

Samenleven

Bedragen x € 1.000

Lasten

Verschil

Toelichting

Bedrag

Thema 1. Vitaliteit

5.1 Sportbeleid en activering

80

Scherper begroten sportbeleid uit heroverwegingen 2026

30

Indexering Sportfondsen Hillegom

-5

Actualisatie kapitaallasten na afronding of doorschuiven van investeringen in 2025.

47

Lagere lasten voor Brede SPUK Gala als gevolg van lagere verlening in 2026.

5

Overige verschillen

3

Subtotaal

80

5.2 Sportaccommodaties

-113

De afronding van de SPUK MEOZ heeft geresulteerd in een terugbetaling aan het rijk. Deze terugbetaling is in 2025 verwerkt en ook één op één doorbelast aan de sportbedrijven. Dit is in 2025 ook zo verwerkt in de begroting. De SPUK MEOZ is afgerond en komt ook niet meer terug in 2026. 

-111

Overige indexeringen 

-2

Subtotaal

-113

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

242

In 2024 is er een overheveling naar 2025 geweest voor de aankoop kunst. Dit staat in 2025 in de begroting maar in 2026 is dit niet begroot.

158

Afboeking stelpost indexeringen kunst. Deze stelpost is in de loop der jaren overbodig geworden en wordt in 2026 afgeboekt. 

84

Subtotaal

242

5.6 Media

8

Overige verschillen

8

7.1 Volksgezondheid

79

Lagere lasten voor Brede SPUK Gala als gevolg van lagere verlening in 2026.

48

Actualisatie begroting HECHT 2026.

31

Subtotaal

79

Totaal 1. Vitaliteit

296

296

Thema 2. Zorg voor elkaar

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

47

Aframen van waardering mantelzorg (18K), Project eenzaamheid (30K) en sociale kaart (15K). Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn.

63

Indexaties welzijnssubsidies

-25

Overige afwijkingen

9

Subtotaal

47

Totaal 2. Zorg voor elkaar

47

47

Thema 3. Werk en inkomen

6.3 Inkomensregelingen

122

Energiearmoede in 2025 zijn de SPUK gelden voor energiearmoede budgetneutraal in de begroting opgnomen, Afhankelijk van de uitgaven in 2025 en het restant wat daaruit overblijft zal in de tussenrapportage 2026 nog een bedrag budgetneutraal opgevoerd worden

248

Actualisatie begroting 2026 van GR ISD

-125

Overige afwijkingen

-1

Subtotaal

122

6.4 WSW en beschut werk

30

Actualisatie van de begroting 2026 GR KDB

29

Overige afwijkingen

1

Subtotaal

30

6.5 Arbeidsparticipatie

-49

Actualisatie van de begroting 2026 GR KDB

-63

Overige afwijkingen

14

Subtotaal

-49

Totaal 3. Werk en inkomen

103

103

Thema 4. Opgroeien en opvoeden

4.1 Openbaar basisonderwijs

0

0

4.2 Onderwijshuisvesting

109

De bijdrage voor de internationale schakelklas is lager dan in 2025. Dit komt door de afrekening die in 2025 heeft plaatsgevonden.  

88

Vanuit 2024 naar 2025 heeft er een overheveling plaatsgevonden voor huisvesting basisonderwijs, integraal huisvestingsplan. Dit is incidenteel in 2025 opgenomen en komt in 2026 niet meer terug. 

40

Overige verschillen.

-19

Subtotaal

109

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

245

Actualisatie begroting Holland Rijnland 2026.

23

De rijksbijdrage voor NPO staat in 2025 budgetneutraal in de begroting. Dit programma stopt in 2025, waardoor deze middelen in 2026 niet meer terugkomen.

33

De OAB en peuteropvang zijn in 2026 scherper begroot en aangepast naar de nieuwe verlening OAB. 

163

Het budget voor de regionale educatieve agenda (REA) is in 2026 scherper begroot. Dit is een gevolg van de maatregelen die in de kadernota besloten zijn.

40

Overige verschillen.

-14

Subtotaal

245

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-10

Overige verschillen

-10

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

-44

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd.

De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K.

Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden.

-44

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

0

0

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

-1.559

IV3 correctie PGB Jeugd naar nieuw taakveld PGB jeugd

484

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd.

De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K.

Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden.

-2043

Subtotaal

-1.559

6.753 Jeugdhulp ambuland landelijk

-332

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd.

De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K.

Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden.

-332

6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

1.742

IV3 correctie PGB Jeugd naar nieuw taakveld PGB jeugd

187

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd.

De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K.

Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden.

1.555

Subtotaal

1.742

6.792 PGB Jeugd

-718

IV3 taakveld correctie van 6752 en 6762

-671

Actualisatie begroting 2026 van GR ISD

-47

Subtotaal

-718

6.821 Jeugdbescherming

-70

De kosten voor jeugdhulp worden door de GR SOZ in rekening gebracht over verschillende taakvelden. Over de verschillende taakvelden heeft er onderling een verschuiving plaatsgevonden. Door de nieuwe afrekensystematiek van T-0 heeft de gemeente Hillegom de kosten voor 2026 zo reëel mogelijk geraamd.

De totale stijging voor jeugdhulp is 860K en bestaat uit lokale investeringen uit hoofde van de taskforce en indexering. De gemeenschappelijke regeling SOZ heeft de taakstelling niet verwerkt wat resulteert in een totale extra last van 36K.

Op de verschillende taakvelden gelieerd aan jeugdhulp heeft er een IV3 correctie plaatsgevonden.

-70

6.822 Jeugdreclassering

-9

Overige verschillen

-9

Totaal 4. Opgroeien en opvoeden

-646

-646

Thema 5. Thuis als basis

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

0

0

6.811 Beschermd wonen (WMO)

-437

In de begroting 2025 ev. is ten onrechte een voordeel gepresenteerd op het onderdeel Maatschappelijke Zorg met als gevolg dat zowel beschermd wonen als Maatschappelijke en vrouwenopvang niet meer budgetneutraal in de begroting zijn opgenomen. Dit had wel gemoeten. Afspraak is dat de regeling budget neutraal wordt verwerkt in de begroting. Gelet op de regionale afspraken die we hebben gemaakt in de gemeenschappelijke regeling zonder meer Maatschappelijke zorg Duin- en Bollenstreek (voor de gemeente Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk). Dit wordt nu gecorrigeerd. 

-306

De begroting 2025 is aangepast aan de regionale begroting 2025. De regionale begroting 2026 is nog niet opgesteld en zal bij de tussenrapportage 2026 budgetneutraal verwerkt worden. 

-169

Voor beschermd wonen lokaal is het geld voor preventie niet meer nodig, dit wordt regionaal opgepakt. 

41

Overige afwijkingen

-4

Subtotaal

-438

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

9

Overige afwijkingen

9

Subtotaal

9

Totaal 5. Thuis als basis

-429

-429

Thema 6. Passende ondersteuning

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

327

Statushouders Specifieke Uitkering in 2025 en 2026 zijn de baten en lasten budgetneutraal in de begroting opgenomen. In 2025 zijn de budgetten in de tussenrapportage aangepast aan de laatst afgegeven beschikking. Hiertegenover staan ook baten.  

238

Statushouders algemeen in 2026 is strakker begroot op de kosten 

17

Statushouders algemeen in de begroting 2025 was een eenmalig bedrag begroot voor de brede evaluatie. In 2026 is dit bedrag dus niet meer in de begroting opgenomen. 

30

Wmo beleid, de begroting van Holland Rijnland is opnieuw verdeeld over de taakvelden. Voor Wmo beleid levert dit een voordeel op.

32

Overige afwijkingen

10

Subtotaal

327

6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

52

Toegang wijkteams is scherper begroot het budget voor inwinnen van extern advies is naar beneden bijgesteld

84

In 2025 heeft een eenmalige verlaging van het budget plaatsgevonden vanwege een overzetten van een bedrag voor een procesregisseur casuïstiek naar een ander taakveld. 

-23

Overige afwijkingen

-9

Subtotaal

52

6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)

-529

Aanpassen taakveld voor vervoersvoorziening (420 van overig maatwerk naar Hulpmiddelen en diensten) en bijbehorende exploitatiekosten (-61K, van overig maatwerk naar Hulpmiddelen en diensten) en advieskosten (18 van Hulpmiddelen en diensten naar Overige maatwerkvoorzieningen) 

-463

Actualisatie begroting 2026 van GR ISD (toerekening exploitatie -81K en overige -46K)

-66

Subtotaal

-529

6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)

150

Actualisatie begroting 2026 van GR ISD

150

Subtotaal

150

6.712 Begeleiding (WMO)

322

Actualisatie begroting 2026 van GR ISD

322

Subtotaal

322

6.713 Dagbesteding (WMO)

179

Actualisatie begroting 2026 van GR ISD

179

Subtotaal

179

6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO)

466

Aanpassen taakveld voor vervoersvoorziening (420 van overig maatwerk naar Hulpmiddelen en diensten) en bijbehorende exploitatiekosten (-61K, van overig maatwerk naar Hulpmiddelen en diensten)en advieskosten (18 van Hulpmiddelen en diensten naar Overige maatwerkvoorzieningen) 

463

Actualisatie begroting 2026 van GR ISD

3

Overige afwijkingen

Subtotaal

466

6.791 PGB Wmo

-14

Actualisatie begroting 2026 van GR ISD

-14

Subtotaal

-14

6.811 Beschermd wonen (WMO)

0

0

6.91 Coördinatie en beleid Wmo

0

0

Totaal 6. Passende ondersteuning

953

953

Thema 7. Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

23

Voor de budgetten van de verkoop reisdocumenten is een nieuwe prognose gemaakt voor 2025 -2028. Dit resulteert in een bijstelling van de budgetten.

18

Overige afwijkingen

5

Subtotaal

23

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

0

0

Totaal 7. Burgerzaken

23

23

Totaal lasten

622

622

Baten

Verschil

Toelichting

Bedrag

Thema 1. Vitaliteit

5.1 Sportbeleid en activering

-3

Overige verschillen

-3

5.2 Sportaccommodaties

111

De afronding van de SPUK MEOZ heeft geresulteerd in een terugbetaling aan het rijk. Deze terugbetaling is in 2025 verwerkt en ook één op één doorbelast aan de sportbedrijven. Dit is in 2025 ook zo verwerkt in de begroting. De SPUK MEOZ is afgerond en komt ook niet meer terug in 2026. 

111

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

0

Overige verschillen

0

5.6 Media

-21

Overige verschillen

-21

7.1 Volksgezondheid

-45

In 2026 is de rijksbijdrage voor de brede SPUK GALA minder dan in 2025. Dit gaat gepaard met lagere lasten.

-45

Totaal 1. Vitaliteit

42

42

Thema 2. Zorg voor elkaar

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-1

Overige afwijkingen

-1

Subtotaal

-1

Totaal 2. Zorg voor elkaar

-1

-1

Thema 3. Werk en inkomen

6.3 Inkomensregelingen

-130

Actualisatie van de Rijksbijdrage BUIG 

118

Energiearmoede in 2025 zijn de SPUK gelden voor energiearmoede budgetneutraal in de begroting opgenomen, Afhankelijk van de uitgaven in 2025 en het restant wat daaruit overblijft zal in de tussenrapportage 2026 nog een bedrag budgetneutraal opgevoerd worden

-248

Subtotaal

-130

Totaal 3. Werk en inkomen

-130

-130

Thema 4. Opgroeien en opvoeden

4.2 Onderwijshuisvesting

0

0

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-141

In 2025 is er voor de rijksbijdrage OAB een overheveling meegenomen uit voorgaande jaren. Dit is de opgebouwde reserve over de periode 2022-2026. Deze overheveling staat nu in 2025. Aan het eind van 2025 wordt bekeken wat de opgebouwde reserve dan is. Deze kan worden meegenomen naar 2026 en op dat moment worden verwerkt.

-108

De rijksbijdrage voor NPO staat in 2025 budgetneutraal in de begroting. Dit programma stopt in 2025, waardoor deze middelen in 2026 niet meer terugkomen.

-33

Subtotaal

-141

Totaal 4. Opgroeien en opvoeden

-141

-141

Thema 5. Thuis als basis

6.811 Beschermd wonen (WMO)

556

In 2025 zijn de baten aangepast voor beschermd wonen aan de regionale gemaakte begroting. Per saldo leidt dit in de begroting 2025 tot een negatief resultaat van 73K die uit de reserve maatschappelijke zorg wordt gedekt. In 2026 is de begroting budgetneutraal opgenomen.  

556

Subtotaal

556

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

-9

Overige afwijkingen

-9

Subtotaal

-9

Totaal 5. Thuis als basis

547

547

Thema 6. Passende ondersteuning

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-238

Statushouders Specifieke Uitkering in 2025 zijn de budgetten in de tussenrapportage aangepast aan de laatst afgegeven beschikking. Hiertegenover staan ook lasten.  

-238

Subtotaal

-238

Totaal 6. Passende ondersteuning

-238

-238

Thema 7. Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

7

Voor de budgetten van de verkoop reisdocumenten is een nieuwe prognose gemaakt voor 2025 -2028. Dit resulteert in een bijstelling van de budgetten.

7

Totaal 7. Burgerzaken

7

7

Totaal baten

86

86

Saldo voor resultaatbestemming

432

432

Reserves

Verschil

Toelichting

Bedrag

Toevoegingen reserves

70

In 2026 vindt de vervanging van Veld 4 van SV Hillegom plaats.

-291

In 2025 is de vervanging van het 1 en 5 toegevoegd aan de reserves.

391

Subtotaal

70

Onttrekkingen reserves

-1.332

In 2025 is in de begroting voor maatschappelijke zorg een bedraag geraamd als onttrekking uit de reserve maatschappelijke zorg van € 79 K in 2026 is de raming van de maatschappelijke zorg  budgetneutraal.

-79

In 2025 zijn overhevelingen opgenomen. De eventuele overhevelingen naar 2026 worden in de slotwijziging 2025 voorgesteld.

-1.225

in 2026 is de reservboeking voor de activa naar beneden bijgesteld

-23

Overige afwijkingen

-5

Subtotaal

-1.332

Totaal reserves

-1.262

-1.262

Saldo na resultaatbestemming

-835

-835

 

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:25:16 met de export van 12/23/2025 11:16:36