Paragrafen

Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen
De paragraaf lokale heffingen bevat, overeenkomstig het BBV een overzicht van het beleid inzake de lokale heffingen, de relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op de tarieven en een verantwoording over de mate van kostendekkendheid van tarieven inclusief de uitgangspunten die daarbij zijn gehanteerd. Daarnaast wordt een overzicht op hoofdlijnen gepresenteerd van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid. In de Gemeentewet en een aantal bijzondere wetten is geregeld welke heffingen (belastingen en retributies) een gemeente mag opleggen. De gemeenteraad bepaalt de hoogte van het tarief en welke van die heffingen ook daadwerkelijk worden geheven.

Belastingen
De Gemeentewet geeft een limitatieve opsomming van de belastingen die een gemeente mag heffen. Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse individuele tegenprestatie van de overheid. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. Onze gemeente heft de volgende belastingen: onroerendezaakbelastingen (OZB) en precariobelasting. Vanaf 2027 zal de gemeente verblijfsbelasting gaan heffen. De gemeente Hillegom maakt geen gebruik van de wettelijke mogelijkheden om hondenbelasting, parkeerbelasting, forensenbelasting en BIZ-bijdrage te heffen.

Rechten
Rechten zijn betalingen voor een geleverde of een bewezen dienst. Hiervan zijn de tarieven in principe volledig kostendekkend. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren. In Hillegom worden afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en marktgeld als rechten geheven.

In de raadsvergadering van december 2025 worden de belastingverordeningen 2026 voor de bijstelling van de tarieven voorgelegd.

Ontwikkelingen/actualiteit
Belastinghervormingen
In het kader van de nieuwe financieringssystematiek voor het Gemeentefonds wordt door de minister van BZK en de staatssecretaris van Financiën gekeken naar de mogelijkheid voor een groter eigen belastinggebied. Er is onderzoek naar invoering van twee nieuwe belastingen namelijk, planbatenheffing en grondbelasting ter bevordering van de woningbouw. Verder wordt een maximum voor de stijging van de OZB genoemd.
De planning was om dit in 2026 te realiseren. Inmiddels is het kabinet demissionair en de herstructurering van het Gemeentefonds is nog niet afgerond. Het onderwerp is controversieel verklaard waardoor alleen een nieuw kabinet er verder meer kan.
De vervolgstappen om te komen tot belastinghervormingen en groter eigen gemeentelijk belastinggebied worden afgewacht.  

Financiële uitgangspunten

  • Overeenkomstig de Kadernota 2026 wordt voor belastingen en retributies rekening gehouden met een inflatiepercentage van 2,22%. Voor de onroerend zaakbelasting woningen is een uitzondering gemaakt en wordt niet verhoogd. Voor de heffingen geldt dat een compensatie alleen aan de orde is, als deze binnen de grenzen van kostendekkendheid blijft. Voor de retributies geldt dat het uitgangspunt de 100% kostendekkendheid is.
  • Bij de berekening van de overhead wordt de maximale toegestane opslag berekend. De overhead bestaat uit de kosten voor piofach (personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, automatisering, communicatie en huisvesting). De direct toe te rekenen kosten worden verantwoord op de taakvelden.

Kostendekkendheid
Voor het bepalen van de kostendekkendheid mogen extra comptabel de volgende zaken worden meegerekend:

a.   De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld en zijn gebaseerd op de geraamde lasten uit de begroting van HLTsamen. De overhead, de kosten voor leidinggevend personeel, informatievoorziening, juridische zaken, bestuurszaken en bestuursondersteuning, financiën, automatisering, inkoop, communicatie en huisvesting (piofach), zijn gerelateerd aan de totale lasten van de bedrijfsvoering (zie het onderdeel Overhead bij de Algemene dekkingsmiddelen.
b.   De lasten in het prestatieveld zijn exclusief BTW. Omdat het BTW–compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het Gemeentefonds, is toerekening van de BTW geoorloofd.
c.   Bij de berekening van de baten wordt een derde van de kosten van het prestatieveld Straatreiniging toegerekend aan de heffing afvalstoffenheffing en het rioolrecht. De kosten van straatreiniging worden mede gemaakt om het zwerfvuil te verminderen en om verstoppingen in het rioolstelsel te voorkomen.
d.   Het is geoorloofd om het bedrag aan kwijtscheldingen te compenseren in het tarief.
e.   De kosten, gemaakt voor inning en invordering door de gemeenschappelijke regeling Cocensus, mogen worden toegerekend aan de rechten. Deze zijn gerelateerd aan de kostentoerekening van Cocensus en zijn ondergebracht bij het taakveld.

Overzicht lokale heffingen
In het volgende overzicht worden de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven.

Lokale heffingen

Realisatie
2023

Realisatie
2024

Begroting
2025

Begroting 2026

Onroerende zaakbelasting

5.174

5.476

5.630

5.736

Precariobelasting

13

71

11

30

Overige baten (dwangbevelen)

30

30

32

32

Totaal niet bestedingsgebonden

5.217

5.577

5.432

5.798

Afvalstoffen- en reinigingsheffingen

3.398

4.128

5.348

5.308

Rioolheffing

2.434

2.422

2.663

2.725

Secretarieleges

293

504

425

527

Bouwleges

496

1.157

474

924

Begrafenisrechten

65

98

81

84

Rechten en Marktgelden

13

14

13

13

Totaal gebonden aan bestedingen

6.698

8.323

9.004

9.581

Totaal

11.915

13.901

14.677

15.379

Wet waardering onroerende zaken (woz)
De vastgestelde WOZ-waarde vormt de grondslag voor de onroerendezaakbelastingen (OZB), de Waterschapsomslag gebouwd (geheven bij woning- of bedrijfspandbezitters in het gebied van het waterschap) en het huurwaardeforfait voor de inkomstenbelasting. De WOZ-administratie is een basisregistratie. De waarden worden op grond van de WOZ jaarlijks herzien. De Waarderingskamer schat de marktontwikkeling 2024 voor woningen op een stijging van 9 procent. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling geschat op een stijging van 2 procent.

Onroerend zaakbelastingen
De tarieven van de OZB worden gebaseerd op de WOZ-waarde en de geraamde opbrengsten in de begroting. De aanslag OZB wordt berekend over de waardebepaling per 1 januari 2025. De marktontwikkeling wordt gevolgd door Cocensus. Bij het bepalen van de tarieven wordt rekening gehouden met de ontwikkeling van de WOZ-waarde. De geraamde leegstand bij niet-woningen is over beide heffingen verdeeld, zodat de prikkel tot verhuren mede bij de eigenaren is ondergebracht. De opbrengsten van de OZB voor niet-woningen (eigenaren en gebruikers) zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 2,22 procent.

De ontwikkeling van de onroerendezaakbelasting tarieven van de afgelopen jaren waren:

% van de WOZ-waarde

% van de WOZ-waarde

2024

2025

2026

Woningen

Eigenaar

0,0906%

0,0921%

0,0921%

Niet-woningen

Eigenaar

0,2208%

0,2265%

0,2315%

Niet-woningen

Gebruiker

0,1333%

0,1368%

0,1398%

Bij de vaststelling van de OZB-verordening, medio december, wordt de laatste prognose van de WOZ-waarde per 1 januari 2025 bepaald om zodoende een juist percentage van de heffingsmaatstaf te kunnen vaststellen en de geraamde opbrengsten, inclusief de uitgangspunten te garanderen.

Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het innemen of gebruiken van openbare grond. De tarieven zijn verhoogd met het vastgestelde inflatiecijfer 2,22%.

Overige baten
Bij de inning van de achterstallige belastingen en rechten worden wettelijke aanmanings- en dwangbevelkosten in rekening gebracht.

Reinigingsheffingen
Reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing voor huisgezinnen en overige reinigingsrechten. De overige reinigingsrechten heffingen worden betaald voor het inzamelen en verwerken van afvalstoffen op de gemeentewerkplaats. De afvalstoffenheffing geldt voor huishoudens. Door de stijgende kosten van verwerking van het afval, verwijderen bijzettingen bij milieuparkjes en achterblijven van inkomsten van restfracties is het tarief verhoogd.

2024

2025

2026

Meer-persoons

Één- persoons

Meer-persoons

Één-persoon

Meer-persoons

Één-persoon

Vast tarief

€ 430,00

€ 400,00

€ 517,00

€ 487,00

€ 528,00

€ 497,00

Het BBV schrijft voor dat er een duidelijk overzicht is van de kostendekking. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de afvalkosten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking afval

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Afval

Kosten van taakveld

3.790

4.165

4.252

Baten van taakveld

369

335

335

Netto kosten

3.422

3.671

3.917

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

175

225

189

b.

BTW

822

871

911

c.

Afvoeren veegafval

124

130

130

d.

Kwijtschelding

133

110

125

Totale kosten

4.675

5.166

5.272

Opbrengsten heffingen

4.128

5.166

5.271

Kostendekkingspercentage

88%

100%

100%

Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater). De opbrengst van de rioolheffing is gebaseerd op 100% dekking van de kosten. De kosten zijn opgenomen op basis van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP).

De grondslag bij woningen is gesplitst in één- en meerpersoonshuishoudens en bij niet-woningen het waterverbruik te hanteren als grondslag, verdeeld in acht schalen. Met alle (minimale) wijzigingen en de genoemde uitgangspunten is de rioolheffing 100% dekkend en zijn de tarieven berekend op:

Woningen

2024

2025

2026

2 of meer persoonshuishoudens

€ 235,00

€ 248,00

€ 255,00

1 persoonshuishoudens

€ 206,00

€ 219,00

€ 225,00

Niet-woningen

<100

€ 206,00

€ 219,00

€ 225,00

100-250

€ 251,00

€ 264,00

€ 270,00

250-500

€ 323,00

€ 336,00

€ 342,00

500-1000

€ 458,00

€ 471,00

€ 477,00

1000-2000

€ 728,00

€ 741,00

€ 747,00

2000-4000

€ 1.268,00

€ 1.281,00

€ 1.287,00

4000-6000

€ 1.988,00

€ 2.001,00

€ 2.007,00

>6000

€ 3.788,00

€ 3.801,00

€ 3.807,00

Garages/trafo's

€ 50,00

€ 50,00

€ 50,00

Het BBV schrijft voor dat er een duidelijk overzicht is van de kostendekking. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de rioolkosten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking Riolering

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Riolering

Kosten van het taakveld

1.793

1.834

1.887

Baten van het taakveld

14

0

0

Netto kosten

1.779

1.834

1.887

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

227

231

232

b.

BTW

239

387

396

c.

Afvoeren veegafval

124

130

130

d.

Kwijtschelding

65

80

80

Totale kosten

2.434

2.663

2.725

Opbrengsten heffingen

2.434

2.663

2.725

Kostendekkingspercentage

100%

100%

100%

Leges burgerzaken
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges waar nodig verhoogd met 2,22 %. De tarieven voor de reisdocumenten en rijbewijzen zijn aangepast aan de vastgestelde maximum tarieven. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de leges.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekkendheid leges burgerzaken

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Burgerzaken

Kosten van taakveld

854

915

950

Baten van taakvelden

0

0

0

Netto kosten

854

915

961

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

114

116

120

b.

BTW

141

163

151

Totale kosten

1.109

1.193

1.222

Opbrengsten leges

504

425

527

Kostendekkendheidspercentage

45%

36%

43%

Toelichting
Onder de leges vallen de kosten van burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen en vergunningverlening APV.

Leges omgevingsvergunningen
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges verhoogd met € 150.000 middels een tariefverhoging. De exacte tariefsverhoging zal nader worden uitgewerkt bij de vaststelling van de verordeningen omgevingsvergunningen. Naar verwachting zal dit rondom de 20% zijn.
De legesverordening en tarieventabel zijn aangepast aan de nieuwe Omgevingswet bij de inwerkingtreding op 1 januari 2024. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de bouwleges.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking Wonen en bouwen

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Bouw en wonen

Kosten van taakvelden

703

615

733

Baten van taakvelden

0

0

0

Netto kosten

703

615

733

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

89

78

93

b.

BTW

148

129

154

Totale kosten

940

822

980

Opbrengsten heffingen

1.157

474

924

Kostendekkingspercentage

123%

58%

94%

Grafrechten
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de rechten verhoogd met 2,22. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de grafrechten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking grafrechten

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begraaf-plaats.

Kosten van taakveld

149

134

137

Baten van taakveld

4

3

3

Netto kosten

145

131

134

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

18

11

17

b.

BTW

31

17

29

Totale kosten

194

103

179

Opbrengsten heffingen

99

81

81

Kostendekkingspercentage

55%

79%

45%

Toelichting
De kosten en baten zijn verantwoord in het taakveld begraafplaatsen en crematoria.

Marktgelden
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges verhoogd met 2,22%. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de marktgelden.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Markt

Kosten van taakveld

28

43

42

Baten van taakveld

0

0

0

Netto kosten

28

43

42

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

3

5

5

b.

BTW

6

8

9

Totale kosten

37

58

57

Opbrengsten heffingen

14

13

14

Kostendekkingspercentage

37%

23%

23%

Toelichting
De kosten en baten zijn verantwoord in het taakveld Economie en bedrijvigheid, onderdeel straatmarkten.

Kwijtscheldingen
Aan degenen die niet in staat zijn om de een belastingaanslag te betalen, kan (op grond van de Invorderingswet 1990) gehele of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De ministeriële Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 geeft regels over de uitvoering. Deze regeling geldt ook voor de gemeentelijke heffingen (art. 255 Gemeentewet). De gemeenteraad heeft een beperkt aantal keuzen waaronder de criteria voor de kosten van bestaan. De kwijtscheldingsnorm is bepaald op 100% van de geldende bijstandsnorm en wordt jaarlijks met de belastingverordeningen bevestigd. Kwijtschelding kan worden verleend voor de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.

Waar mogelijk wordt een automatische toets voor kwijtschelding uitgevoerd. Van mensen die in een jaar kwijtschelding hebben gekregen wordt het volgend jaar getoetst of de inkomens- en vermogenssituatie is gewijzigd. Bij gelijkblijvende omstandigheden wordt dan automatisch kwijtschelding verleend.

(Bedragen x € 1.000)

Toegekende en ingeschatte kwijtscheldingen lokale heffingen

Jaarrekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Kwijtscheldingen rioolheffing

 71

80

80

Kwijtscheldingen afvalstoffenheffing

 132

 110

125

Kwijtscheldingen OZB

 0

 0

0

Totaal kwijtscheldingen

 203

190

205

Woonlasten
Onder de gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing.

Woonlasten regio 2025
In het volgende overzicht staan de woonlasten 2025 van Hillegom en een aantal regio- en omliggende gemeenten van het afgelopen begrotingsjaar. De OZB is gebaseerd op de gemiddelde waarde van een woning per gemeente en een meerpersoonshuishouden.

Gemeente

OZB- woningen

OZB niet woningen
eigenaar 

Reinigings-heffing

Rioolheffing

Woonlasten huurder (afval en riool) 

Woonlasten eigenaar OZB riool en afval

Haarlemmermeer

0,0684%

0,299%

€ 498

€ 178

€ 676

€ 1.067

Teylingen

0,0863%

0,1934%

€ 437

€ 191

€ 628

€ 1.112

Katwijk

0,1174%

0,6144%

€ 385

€ 175

€ 560

€ 1.188

Hillegom

0,087%

0,2237%

€ 517

€ 248

€ 765

€ 1.213

Noordwijk

0,083%

0,2543%

€ 494

€ 209

€ 703

€ 1.208

Lisse

0,1075%

0,2603%

€ 558

€ 185

€ 743

€ 1.283

Leiden

0,1133%

0.6087%

€ 484

€ 219

€ 703

€ 1.322

Heemstede

0,0814%

0,3019%

€ 456

€ 292

€ 748

€ 1.433

Oegstgeest

0,1232

0,7087%

€ 489

€ 269

€ 758

€ 1.606

Bloemendaal

0,1114%

0,4605%

€ 570

€ 313

€ 883

€ 2.117

Bron: Coelo.nl

Tabel kengetallen woonlasten
Overeenkomstig regelgeving (BBV) is verplichte tabel belastingcapaciteit opgenomen.

Woonlasten

Jaarrekening
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

A.

OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

€435

€ 448

€ 448

B.

Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

€ 235

€ 248

€ 255

C.

Afvalstoffenheffing voor een gezin

€ 430

€ 517

€ 528

D.

Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C)

€ 1.100

€ 1.213

€ 1.231

E.

Gemeentelijke woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin
(rekening t=0 begroting t=-1)

€ 994

€ 994

€ 1.053

Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (D/E)

111%

122%

117%

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:25:16 met de export van 12/23/2025 11:16:36