Inleiding
De gemeente beheert een groot deel van de openbare ruimte. Hier vindt een groot aantal activiteiten plaats, zoals wonen, werken en recreëren. Daarbij maken we gebruik van kapitaalgoederen die in de openbare ruimte aanwezig zijn:
- infrastructuur (wegen, water, riolering, kunstwerken, openbare verlichting)
- voorzieningen (groen, sportfaciliteiten)
- gebouwen.
Deze paragraaf behandelt, conform artikel 12 uit het BBV, de belangrijkste kapitaalgoederen die de gemeente in eigendom en/of beheer heeft. De middelen die beschikbaar worden gesteld worden ingezet om het door de raad vastgestelde beleid uit te voeren.
De infrastructuur is er voor iedereen die gebruikt maakt van de leefomgeving, voorzieningen zijn er voor meer specifiek gebruik en gebouwen zijn veelal in gebruik voor specifieke doeleinden en gebruikers.
In beleidsplannen maken we afspraken over de wijze waarop we onderhoud doen en wat de ambities zijn voor deze kapitaalgoederen. In begroting worden deze beleidsplannen niet expliciet herhaalt, maar de financiële gevolgen wel opgenomen. Daar waar er ambities zijn op specifieke beleidsvelden is dit opgenomen in de programma hoofdstukken hierboven.
Welke ontwikkelingen spelen er?
- Diverse kapitaalgoederen (met name in de infrastructuur) lopen tegen het einde van de levensduur. Dit maakt dat er de komende jaren geïnvesteerd zal moeten worden ter vervanging. Dit vereist voldoende slagkracht in de organisatie.
- Afgelopen jaren is er meer aandacht gegeven aan het in beeld brengen van objecten en arealen. Hieruit blijkt dat er diverse objecten niet volledig in beeld waren bij de gemeente, dit vraagt om herijking van plannen en budgetten.
- Er is een noodzaak tot het opstellen van assetmanagementplannen en doorkijk naar de (verre) toekomst. Een nota kapitaalgoederen kan hierin een bijdrage leveren. Hierbij moet ook extra aandacht worden gegeven aan de kennis en kunde van de interne organisatie.
- De samenleving wordt mondiger en daagt de gemeente vaker uit om ruimte te bieden aan vernieuwing. Dit maakt dat er een wens is om minder behoudend te beheren en meer ontwikkelend om te gaan met wensen. Het is een spanningsveld wat maakt dat het lastiger is om voorzieningen te treffen voor een instandhouding op lange termijn. Ook vraagt dit om meer integraal te kijken naar zaken. De complexiteit neemt hierdoor toe.
- Veranderingen in het klimaat maken dat er veranderingen nodig zijn het onderhouden (en gebruiken) van kapitaalgoederen. Zo worden materialen blootgesteld aan andere omstandigheden dan voorzien, wat andere maatregelen vraagt dan voorzien of begroot.
Wat willen wij bereiken?
We willen bijdragen aan de doelen van de gemeente in het beheren en onderhouden van onze kapitaalgoederen. Met duurzaam en ontwikkelend beheer dragen we bij aan een toekomstbestendige leefomgeving en een positieve beleving van onze inwoners.
Het niveau van onderhoud is vastgelegd in beleid. Om grote wisselingen in de exploitatie te voorkomen, werken we onder andere met onderhoudsvoorzieningen. Daaraan voegen we jaarlijks een vast bedrag toe. De uitname kan per jaar verschillen. Het is wenselijk te komen tot een meer concrete programmering van meerjarig onderhoud aan kapitaalgoederen. Dit vraagt voldoende organisatorische slagkracht en politieke keuzes.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Onderstaande tabellen laten de activiteiten voor het onderhoud van de kapitaalgoederen zien. Per discipline geven we aan wat we in een aangegeven tijdsbestek gaan doen.
Straatmeubilair | |
Naam beleidsplan | - |
|---|---|
Vastgesteld | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | - |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | - |
Looptijd | - |
Actualisatie | - |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Onderwerp | ||||
(x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Bedragen t.l.v. exploitatie | 165 | 165 | 165 | 165 |
Uitvoering in 2026 (omschrijving activiteit) |
|---|
|
Gemeentelijke gebouwen en objecten | ||||||||||
Naam beleidsplan | Vastgoednota; "Kaders voor professioneel vastgoedmanagement" | |||||||||
Vastgesteld | 2024 | |||||||||
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Meerjaren Onderhouds Plan 2025-2034 | |||||||||
Looptijd | 2025-2034 | |||||||||
Actualisatie | 2028 | |||||||||
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee | |||||||||
Naam voorziening/reserve | Voorziening gemeentelijke gebouwen HIllegom | |||||||||
Voorziening gemeentelijke gebouwen Hillegom | ||||||||||
(x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||||
Stand per 1 januari | 1.070 | 864 | 938 | 861 | ||||||
Storting | 200 | 200 | 200 | 200 | ||||||
Uitname | 405 | 126 | 277 | 132 | ||||||
Stand per 31 december | 864 | 938 | 861 | 929 | ||||||
Uitvoering in 2026 | ||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kleinschalig en groot planmatig onderhoud aan diverse gebouwen | ||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Riolering | |
Naam beleidsplan | Gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025 |
|---|---|
Vastgesteld | 2021 |
Looptijd | 2021 - 2025 |
Actualisatie | 2026 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | n.v.t. |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Operationeel plan |
Looptijd | 2021 - 2025 |
Actualisatie | 2022 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening vervanging riolering |
Onderwerp | ||||
(x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Investering | 0 | 0 | 0 | 432 |
Bedragen t.l.v. voorziening | 826 | 826 | 826 | 394 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 715 | 715 | 715 | 715 |
Voorziening vervanging riolering | ||||
(x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Stand per 1 januari | 1440 | 941 | 478 | 21 |
Storting | 328 | 362 | 369 | 374 |
Uitname | 826 | 826 | 826 | 394 |
Stand per 31 december | 941 | 478 | 21 | 0 |
Uitvoering in 2026 |
|---|
Rioolvervanging/-renovaties op diverse locaties |
Afkoppelen van verhard oppervlak op diverse locaties |
Renovatie en vervanging rioolgemalen |
Structurele reiniging en onderhoud riolering |
Toelichting:
Het onderhoud van de riolering voeren we uit op basis van het gemeentelijk rioleringsplan. Het gemeentelijk rioleringsplan omvat het gemeentelijk beleid ten aanzien van het stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. De voorzieningen voor afval, hemel- en grondwater zijn nodig uit het oogpunt van de bescherming van de volksgezondheid, het tegengaan van wateroverlast en de bescherming van het milieu. Met het plan liggen het gemeentebeleid, de te volgen strategie, en de financiële consequenties voor de komende planperiode vast. Op basis van de financiële consequenties van het plan wordt de hoogte van de rioolheffing bepaald.
Afkoppelen van regenwater
In de gemeente ligt grotendeels een gemengd stelsel, wat betekent dat stedelijk afvalwater en hemelwater door dezelfde buis ingezameld en getransporteerd wordt naar de afvalwaterzuivering. Met het oog op de woningbouwopgave (leidend tot meer in te zamelen en transporteren afvalwater), klimaatverandering (met zwaardere regenbuien over kortere periodes) en te behalen efficiëntie-slag bij de afvalwaterzuivering (doordat deze nu ook regenwater zuiveren) dient er afgekoppeld te worden. Dit betekent dat hemelwater in een aparte buis ingezameld zal worden en afgevoerd naar watergangen en/ of geïnfiltreerd wordt in de bodem.
Hiervoor wordt een afkoppelplan voor de hele gemeente opgesteld. Dit geeft voor de komende jaren inzicht in welke diameter hemelwaterriool per straat nodig is, wat direct input geeft voor onderhoudsprojecten, herinrichting of bij ontwikkeling van woningbouw. Hiermee krijgen we meer zicht op de daartoe benodigde investeringen over de komende decennia heen.
Groen | |
Naam beleidsplan | Omgevingsvisie (Heerlijk Hillegom) |
|---|---|
Vastgesteld | 2021 |
Looptijd | 2021-2025 |
Actualisatie | 2025 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Voor het centrumgebied en de beheergroep ‘vaste planten’ kwaliteitsniveau A . Voor de overige gebieden en beheergroepen kwaliteitsniveau B. |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Groenbeheerplan 2023-2032 |
Looptijd | 10 jaar |
Actualisatie | 2032 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | - |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | ||||
|---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Exploitatie | 2.096 | 2.096 | 2.096 | 2.096 |
Investeringsbedragen | 321 | 321 | 321 | 428 |
Uitvoering in 2026 (omschrijving activiteit) |
|---|
Boomveiligheidscontrole (BVC) Jaarlijks wordt een derde van de gemeentelijke bomen visueel gecontroleerd op veiligheid. De inspectie richt zich op zichtbare gebreken die op korte termijn risico’s kunnen opleveren; bevindingen worden vastgelegd in het beheersysteem GRIB en gebruikt voor het onderhoudsbeheer. In 2026 vindt de controle plaats in het centrum, met circa 3.500 bomen, plus 350 ‘Attentiebomen’ in heel Hillegom die jaarlijks worden herkeurd vanwege verhoogd risico. Elke boom wordt minimaal eens per drie jaar gecontroleerd. Op basis van de BVC worden in het 4e kwartaal van 2026 en het 1e kwartaal van 2027 onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, zoals snoei, om de veiligheid, gezondheid en uitstraling van het bomenbestand te behouden en vervanging van bomen die zijn afgestorven of een veiligheidsrisico opleveren. Groenvervanging Bij het herstel en de vervanging wordt nadrukkelijk ingezet op het vergroten van de biodiversiteit en het klimaatbestendig inrichten van het groen. De financiële dekking voor deze werkzaamheden is opgenomen in het investeringsplan. Bestrijding Japanse duizendknoop met inzet van varkens De varkens verbleven van maart tot en met september 2024 in het park, waarbij een duidelijke afname van de Japanse duizendknoop is waargenomen. Naar aanleiding van deze positieve resultaten is besloten om in 2025 opnieuw varkens in te zetten. Ditmaal gaat het om vier dieren, omdat het gebied hiervoor voldoende groot is, de eerdere inzet effectief bleek en dit financieel gunstig is. Een belangrijke nevenopbrengst van deze aanpak is het versterken van de sociale cohesie in de wijk. De aanwezigheid van de varkens trekt veel belangstelling van omwonenden en stimuleert vrijwilligersbetrokkenheid: buurtbewoners houden toezicht, helpen bij verzorging en leveren diverse hand- en spandiensten. Afhankelijk van de resultaten in 2025 wordt bekeken of deze pilot in 2026 wordt voortgezet of uitgebreid naar andere locaties. Deze aanpak sluit aan bij het streven naar duurzame, innovatieve en natuur-inclusieve methoden van groenbeheer |
Wegen | |
Naam beleidsplan | Beleidsplan wegen 2020-2024 |
|---|---|
Vastgesteld | 2020 |
Looptijd | 2020-2024 |
Actualisatie | 2026 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | B / A voor fietspaden, verhardingen winkelcentra en zorgcentra) |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Meerjarenplanning groot onderhoud wegen |
Looptijd | 2 jaar |
Actualisatie | Jaarlijks |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | (x € 1.000) | |||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Investeringsbedragen | 1.858 | 658 | 658 | 658 |
Bedragen t.l.v. exploitatie (klein en groot onderhoud) | 791 | 791 | 791 | 791 |
Uitvoering in 2026 (omschrijving activiteit) |
|---|
Klein onderhoud wegen op diverse locaties |
Groot onderhoud elementenverhardingen op diverse locaties |
Groot onderhoud asfaltverhardingen op diverse locaties |
Onderhoud belijningen |
Toelichting:
Het beleidsplan Wegen omvat het gemeentelijk wegenbeleid. Het doel van het beleidsplan Wegen is het leggen van een bestuurlijke, beheersmatige en financiële basis voor het wegbeheer in de komende vijf jaar met een doorkijk naar de daaropvolgende jaren. In het beleidsplan worden de beleidskaders omschreven en uitgewerkt tot beleidsdoelstellingen en strategieën. In het beleidsplan Wegen worden de te hanteren kwaliteitsniveaus voor de wegen aangegeven en de benodigde formatie en exploitatie- en investeringsbedragen.
In het plan is naast het basis kwaliteitsniveau voor verantwoord wegbeheer ook een hoger kwaliteitsniveau opgenomen voor de fietspaden, de verhardingen in de winkelcentra en de voetpaden/trottoirs rond zorgcentra. Het kwaliteitsniveau B komt overeen met het basisniveau van verantwoord wegbeheer. Bij het hogere niveau A wordt een strengere onderhoudsrichtlijn gehanteerd waardoor de kwaliteit van de verhardingen op een hoger niveau blijft. Op het moment worden deze kwaliteiten niet overal gehaald. Bij de herziening van het beheer-en beleidsplan zullen voorstellen gedaan worden voor a) een realistische kwaliteitsnorm en b) een plan om op termijn naar deze kwaliteiten toe te groeien.
Speelplaatsen | |
Naam Beleidsplan | Uitvoeringsprogramma spelen en sporten buitenruimte 2020 |
|---|---|
Vastgesteld | 2020 |
Looptijd | 2020 - 2030 |
Actualisatie | 2030 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam Beheers- en onderhoudsplannen | Vervangingsplan spelen |
Looptijd | Wordt jaarlijks herzien door de beheerder op basis van inspectiegegevens. |
Actualisatie | 2025 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | (x € 1.000) | ||||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Investeringsbedragen | 104 | 106 | 110 | 112 | |
Exploitatiebedragen | 111 | 111 | 111 | 111 | |
Uitvoering in 2026 (omschrijving activiteit) |
|---|
|
Openbare verlichting | |
Naam beleidsplan | Beleidsplan openbare verlichting 2019-2023 |
|---|---|
Vastgesteld | 2019 |
Looptijd | 2019-2023 |
Actualisatie | 2025 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Voldoen aan het Nationaal Energieakkoord 2030 |
Naam beheers- en onderhoudsplannen | Beheer- en uitvoeringsplan Openbare verlichting |
Looptijd | 2019-2023 |
Actualisatie | 2025 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | Nee. |
Naam voorziening/reserve | N.v.t. |
Onderwerp | (x € 1.000) | |||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Investeringsbedragen | 216 | 216 | 229 | 223 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 85 | 85 | 85 | 85 |
Uitvoering in 2026 (omschrijving activiteit) |
|---|
Vervangingsprojecten duurzame verlichting Integraal werken: minder overlast en onderhoudskosten Nieuw beleidsplan Openbare verlichting 2025 t/m 2028 Voorbereidingen nieuw meerjarencontract onderhoud openbare verlichting Slim (gebruik) maken van de openbare verlichting Samenwerking en kennisdeling in de Bollen 5 en regiogemeenten |
Civiele kunstwerken | |
Naam beleidsplan | Beheerbeleidsplan civiele kunstwerken 2020-2024 |
|---|---|
Vastgesteld | 2020 |
Looptijd | 2020-2024 |
Actualisatie | 2026 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau | Basis |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Opgenomen in het beheerbeleidsplan civiele kunstwerken 2020-2024 |
Looptijd | 2020-2024 |
Actualisatie | 2024 |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | nee |
Naam voorziening/reserve | Voorziening groot onderhoud civiele kunstwerken |
Onderwerp | (x € 1.000) | |||
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Investeringsbedragen | 88 | 0 | 0 | 95 |
Bedragen t.l.v. voorziening | 110 | 78 | 19 | 52 |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 83 | 83 | 83 | 83 |
Voorziening Kunstwerken | (x € 1.000) | |||
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Stand per 1 januari | 102 | 43 | 18 | 51 |
Storting | 52 | 52 | 52 | 52 |
Uitname | 110 | 78 | 19 | 52 |
Stand per 31 december | 43 | 18 | 51 | 51 |
Uitvoering in 2026 (omschrijving activiteit) |
|---|
In 2020 is het beheerbeleidsplan Civiele Kunstwerken 2020-2024 vastgesteld dat kaders omvat voor de borging van het juiste onderhoudsniveau en inzicht geeft in de benodigde financiële middelen om het beheer van de civiele kunstwerken de komende jaren te kunnen uitvoeren. Dit beheerbeleidsplan zal in 2026 vervangen door een beheerplan. Op basis van de inspecties van 2024 wordt momenteel een groot-onderhouds en vervangingsplan opgesteld, dit zal in het beheerplan 2026 ter besluitvorming worden voorgelegd. Voorbeelden van bruggen die groot onderhoud danwel renovatie behoeven zijn de Hillinenbrug, de brug Zuider Leidsevaart en de Noorderlaan. |
Programma Water en Klimaatadaptatie - Baggeren | |
Naam beleidsplan | Programma Water en Klimaatadaptatie |
|---|---|
Vastgesteld | 2023 |
Looptijd | 2024 -2028 |
Actualisatie | 2028 |
2028Vastgesteld kwaliteitsniveau | Voldoen aan de dwarsprofielen die zijn opgenomen in de legger (diepte en talud onder water) Hoogheemraadschap |
Naam beheer- en onderhoudsplannen | Baggerplan en -programma |
Looptijd | 2015-2024 |
Actualisatie | Gaat op in het Programma Water en Klimaatadaptatie |
Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf) | - |
Naam voorziening/reserve | - |
Onderwerp | (x € 1.000) | ||||
|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Investeringsbedragen | 430 | 430 | 430 | 0 | |
Bedragen t.l.v. voorziening | 133 | 133 | 133 | 133 | |
Bedragen t.l.v. exploitatie | 93 | 93 | 93 | 93 | |
Voorziening Baggeren & Beschoeiing | (x € 1.000) | |||
|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Stand per 1 januari | 97 | 97 | 97 | 97 |
Storting | 133 | 133 | 133 | 133 |
Uitname | 133 | 133 | 133 | 133 |
Stand per 31 december | 97 | 97 | 97 | 97 |
Uitvoering in 2026 (omschrijving activiteit) |
|---|
Het programma water en klimaatadaptatie (PWKA) is in 2023 vastgesteld. Hiermee zijn de budgetten voor de komende jaren vastgesteld. De werkmethode is en blijft nog steeds om in HLT-verband het baggerwerk aan te besteden. De gemeente heeft opdracht gegeven voor het maken van een Meerjarige Onderhousplan (MJOP) omdat er nu duidelijkheid welke budgetten de komende jaren beschikbaar om op de markt te zetten. De MJOP moet leiden tot eenmalige aanbesteding voor een meerjarig uitvoeringscontract (2025-2028) met e e n vaste aannemer. Uitgangspunt blijft dat het baggeren in de perioden oktober - maart wordt uitgevoerd in verband met de flora en fauna. Voor oeverbescherming (beschoeiingen) en aanleg natuurvriendelijke oevers is de MJOP gereed. De koers is de aanbesteding, in samenwerking met inkooporganisatie St. Rijk, dit jaar af te ronden zodat opdracht voor de uitvoering eind Q4 2025 is afgerond en de uitvoering in Q1 2026 begint. |
