Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze paragraaf schept inzicht in de actuele risico’s en het vermogen om deze risico’s op te kunnen vangen. De grondslag van deze paragraaf is vastgelegd in artikel 11 van het BBV.

Inleiding en Achtergrond
Hillegom omschrijft een risico als een onzekere gebeurtenis die effect heeft op het kunnen behalen van een doelstelling. Een risico onderscheidt zich van een probleem omdat een probleem een zekerheid is. Risico’s kunnen zowel intern als extern zijn.

Door te sturen op risico’s in relatie tot doelstellingen is Hillegom beter in staat om haar doelen te verwezenlijken met de beschikbare middelen. Bij het aangaan van risico’s worden onderstaande vier vragen in acht genomen:

  • Wat willen wij bereiken?
  • Wat is daarbij onzeker (voor wie)?
  • Wat ga wij doen (voor wie)?
  • Hoeveel risico is aanvaardbaar*?

*Ten aanzien van de hoeveelheid aanvaardbaar risico is het voorlopige uitgangspunt gekozen dat de (netto) kans maal (netto) impact van de risico’s per programma totaal niet groter mogen zijn dan 5% van het programmabudget (gecorrigeerd voor uitgaven aan verbonden partijen) tenzij hier een door het college goedgekeurde onderbouwing aan ten grondslag ligt. Het uitgangspunt zal formeel worden vastgesteld wanneer er voldoende ervaring is opgedaan met de herziene methodiek van risicoberekening. In het huidige begrotingsjaar is nog geen goedkeuring vereist.

Het beperken van risico is geen doel op zich. Zonder risico’s te nemen kan Hillegom geen invulling geven aan haar maatschappelijke missie. Volledige controle vereist immers oneindig budget. De kern van bovengenoemde vragen is om een gedegen afweging te maken tussen effectiviteit en efficiency.

Het sturen op risico’s in relatie tot doelstellingen is een ontwikkeling binnen Hillegom die zich de komende jaren verder zal uitbreiden. In het huidige begrotingsjaar ligt de nadruk op het inventariseren en beheren van de strategische risico’s per programma. Hierbij wordt gekeken naar de netto risico’s. Dit zijn de risico’s na het inrichten van de beheersmaatregelen. De operationele risico’s binnen het ambtelijk apparaat (HLTsamen) komen terug in de risico’s ten aanzien van verbonden partijen. In de komende jaren zal een grotere nadruk worden gelegd op risicobewustzijn op zowel strategisch als operationeel niveau. De huidige opzet ten aanzien van risicomanagement is weergegeven in onderstaand figuur.


Omvang Risico en Weerstandscapaciteit
De omvang van het risico is berekend door per programma inzichtelijk te maken wat de belangrijkste strategische risico’s (zie inleiding en achtergrond) zijn, hoe groot de kans wordt ingeschat dat het risico zich door de jaren heen zal voordoen en hoe groot de impact (in euro) naar inschatting zal zijn wanneer dit plaatsvindt. De kans maal de impact is het risicobedrag dat wordt toegevoegd aan het benodigde weerstandsvermogen.

Bij het inschatten van kans en impact wordt rekening gehouden met de beheersmaatregelen die zijn getroffen (of worden getroffen) om het risico en/of de impact te verkleinen, bijvoorbeeld een verzekering om de schade na een brand te beperken. Op deze manier wordt het netto risicobedrag berekend.

De risico’s zijn geïnventariseerd door de managers die sturen op beheersing van het risico en de daarmee verbonden doelstellingen. Bij het inschatten van kans en impact hebben zij kunnen kiezen tussen het gebruik een van standaard tabel voor kans en impact of het maken van eigen beoordeling.

Toelichting Omvang Risico

Programma

Categorie

Risico

Toelichting Impact

Beheersmaat-regel

Aandeel

Samenleven

Openeinderegelingen

Stijging van de vraag naar zorg en ondersteuning binnen open-einde-reglingen. 

Dit resulteert in een toename van niet begrote kosten 

Snelle toeleiding naar de passende zorg versterken door de inzet van integrale toegang, POH Jeugd en Jeugdhulp in onderwijs als algemene voorziening.

€ 225.000

Leef-omgeving

Bedrijfsrisico

Bouwleges kunnen onvoldoende onderbouwd.

Dit kan resulteren in claims door burgers en bedrijven. Als de onderbouwing niet blijkt te kloppen mogen in 2026 geen leges worden gevorderd. Totale schade is dan de geraamde opbrengst voor omgevingsleges

€ 34.000

Leef-omgeving

Bedrijfsrisico

Het begrote volume aan bouwleges kan niet geint worden doordat projecten doorschuiven naar volgende boekjaren.

Dit kan resulteren in een dekkingstekort in de begroting.

€ 34.000

Leef-omgeving

Bedrijfsrisico

Bij facilitaire projecten in initiatieffase wordt  toegewerkt naar een anterieure overeenkomst. Wanneer het tot een overeenkomst komt worden deze kosten, naar verwachting, volledig verrekend met de ontwikkelaar. 

Het risico bestaat dat deze projecten worden gestaakt en de kosten niet kunnen worden verrekend op de ontwikkelaar. Niet verrekenbare kosten worden uiteindelijk afgeboekt ten laste van het rekeningresultaat

€ 22.500

Leef-omgeving

Bedrijfsrisico

Implementatie van de omgevingswet en de wet kwaliteitsborging loopt vertraging op. 

Dit kan veroorzaakt worden door mismatch in kennis, vaardigheden en cultuur. Dit resulteert in extra kosten voor inhuur en begeleiding.

Inbouw flexibele schil voor vergunningsverleners en routekaart voor de ontwikkeling van de gewenste competenties

€ 56.000

Leef-omgeving

Bedrijfsrisico

Ziekten en plagen in de buitenruimte nemen toe door o.a. klimaatverandering. 

We zien steeds meer ziekten en plagen in de buitenruimte ontstaan waartegen we maatregelen moeten nemen. Essentak-sterfte, Kastanjebloedingsziekte, Eikenprocessierups.  Hierdoor moeten vaker onvoorziene kosten worden gemaakt om de negatieve gevolgen hiervan te bestrijden. 

€ 28.000

Leef-omgeving

Bedrijfsrisico

Versneld vervangen of groot onderhoud uitvoeren door wijzigingen in o.a. het klimaat

Het klimaat is aan het veranderen daarbij ontstaat de kans dat de huidige inrichting niet meer voldoet of sneller slijt dan voorzien. 

Met regelmaat inspecties uitvoeren en daarnaast bijvoorbeeld zaken als de klimaatstresstest.

€ 79.000

Bestuur & Ondersteun-ing

Bedrijfsrisico

Politieke agenda kan niet geheel worden uitgevoerd vanwege vroegtijdig vertrek bestuurder

Dit kan resulteren in vertraging van de politieke agenda en additionele kosten voor wachtgeld. Bij het financieel maken van dit risico is enkel rekening gehouden met het aspect wachtgeld. Het jaarsalaris van een wethouder exclusief werkgeverslasten is afhankelijk van het aantal resterende maanden in het jaar.

€ 27.000

Overkoepel-end Risico

Algemene uitkeringen

Ontwikkeling gemeentefonds

Risico dat de bestaande verdeelmaatstaven zich anders ontwikkelen dan geraamd

Volgen van circulaires

€ 39.000

Overkoepel-end Risico

Juridisch risico

Procedurefouten bij aanbestedingen

Bij een gerechtelijke procedure kan de gemeente veroordeeld worden tot het betalen van de financiële schade. Tevens kan achteraf blijken dat de aanbesteding niet op rechtmatige wijze heeft plaats gevonden

interne controle proces monitoren en verder opleiden van medewerkers

€ 28.000

Financiering
& Garantie

Bedrijfsrisico

Risico dat directe tegenpartijen stoppen met betalen waardoor leningen niet of deels terugbetaald worden.

Dit heeft een negatief effect op de exploitatieruimte van de gemeente. 

€ 313.000

Overkoepel-end Risico

Bedrijfsrisico

De digitale dreiging van cyberaanvallen is aanwezig. Het risico van geslaagde cyberaanval is hier gekwantificeerd. 

De afgelopen jaren zien wij een groei in de digitale dreiging voor gemeenten. Gemeenten worden doelbewust aangevallen door zowel statelijke, criminele en activistische actoren. De impact van een succesvolle aanval kan enorm zijn. De continuïteit van onze dienstverlening kan stil komen te liggen en privacy gevoelige gegevens van onze inwoners kunnen op straat belanden. Een succesvolle hack brengt vervolgens ook zware financiële gevolgen met zich mee.

Digitale beveiliging optimaliseren. 

€ 578.180

Verbonden partijen

Bedrijfsrisico

Risico's in de bedrijfsvoering van een verbonden partij.

Hierdoor is de verbonden partij onvoldoende in staat om haar opdracht uit te voeren en/of schade (euro) wordt doorbrekend aan de gemeente.

€ 1.653.000

Verbonden partijen

Bedrijfsrisico

Risico's in de bedrijfsvoering van een verbonden partij.

Hierdoor is de verbonden partij onvoldoende in staat om haar opdracht uit te voeren en/of schade (euro) wordt doorbrekend aan de gemeente. Bij de ISD is dit risico hoger, omdat de ISD geen eigen reserve mag opbouwen. Het extra risico is hier opgenomen.

€ 297.000

Diverse

Overige kleinere risico's

Overige kleinere risico's

€ 53.000

TOTAAL

€ 3.466.680

Op basis van bovengenoemde risico-inventarisatie is gebleken dat de omvang van het netto risico van Hillegom € 3.466.680 bedraagt. Dit bedrag zal als ondergrens worden gehanteerd voor de omvang van de incidentele weerstandscapaciteit. De incidentele weerstandscapaciteit kan worden ingezet om niet geraamde (onvoorziene) lasten van substantiële aard mee te dekken. De structurele weerstandscapaciteit geeft de omvang van de maximale ruimte om de belastingen te verhogen om structurele lasten mee te dragen.

Omvang weerstandscapaciteit Hillegom

Rek. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

Begr. 2027

Begr. 2028

Begr. 2029

Totaal van de risico's 

 3.708

     3.501

    3.467

3.467

3.467

3.467

Weerstandscapaciteit

Algemene reserve

32.284

    30.374

23.614

25.250

26.930

27.684

Stille reserve

Vastgestelde buffer van de algemene reserve

-6.000

    -6.000

 -6.000

     -6.000

    -6.000

     -6.000

Onbenutte belastingcapaciteit

3.715

     2.454

  4.490

4.285

      4.080

       3.875

Totaal van de weerstandscapaciteit

29.999

    26.828

21.174

22.810

24.490

25.244

Ratio weerstandsvermogen

11,07

7,66

6,11

6,58

7,06

7,28

Wij maken gebruik van de waarderingstabel opgesteld door het Nederlands Adviesbureau voor risicomanagement. De minimale ratio is 1,4 < x < 2. Hoe hoger de ratio, hoe beter de gemeente in staat is om risico’s op te kunnen vangen.

Financiële kengetallen

Financiele Kengetallen

Rek.

Beg.

Beg.

Beg.

Beg.

Beg.

Bij begroting ultimo jaar

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Netto schuldquote

-4,6%

72,8%

54,7%

53,6%

51,9%

48,0%

Netto schuldpositie gecorrigeerd voor verstrekte leningen 

-23,0%

52,1%

32,8%

30,7%

28,0%

23,7%

Solvabiliteit

69,8%

50,2%

54,6%

55,7%

56,6%

58,0%

Grondexploitatie

-7,1%

-1,3%

-1,2%

-1,2%

-1,18%

0,0%

Structurele exploitatieruimte 

2,8%

0,8%

2,7%

-2,0%

0,8%

1,7%

Woonlasten Hillegom t.o.v. landelijk gemiddelde jaar ervoor

110,7%

122,0%

116,9%

116,9%

116,9%

116,9%

Toelichting van de financiële kengetallen

Netto schuldquote

Netto schuldquote 
(bedragen x € 1.000)  

rek. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

begr. 2028

begr. 2029

Vaste schulden

+

10.221

41.746

33.921

32.271

30.621

28.971

Netto vlottende schuld

+

3.388

9.876

8.418

8.248

8.027

7.279

Overlopende passiva

+

7.400

6.000

6.000

6.000

6.000

6.000

Fin. activa (uitsluitend art.36d,e,f)*

-

0

0

0

0

0

0

Uitzettingen < 1 jaar

-

22.167

6.500

6.500

6.500

6.500

6.500

Liquide middelen

-

296

500

500

500

500

500

Overlopende activa

-

2.068

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

Totaal

-3.522

49.622

40.339

38.519

36.648

34.250

Totale baten, excl. mutaties reserves

75.727

68.209

73.774

71.856

70.582

71.384

Netto schuldquote (netto schuld/baten)

-4,7%

72,7%

54,7%

53,6%

51,9%

48,0%

De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Overigens hanteert de VNG een signaalwaarde van 100%, waarboven waakzaamheid is geboden. Een netto schuldquote van hoger dan 130% is een indicatie voor een te hoge schuld. Hillegom zit hier aanzienlijk onder.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen 
(bedragen x € 1.000)  

rek. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

begr. 2028

begr. 2029

Vaste schulden

+

10.221

41.746

33.921

32.271

30.621

28.971

Netto vlottende schuld

+

3.388

9.876

8.418

8.248

8.027

7.279

Overlopende passiva

+

7.400

6.000

6.000

6.000

6.000

6.000

Fin. activa (uitsluitend art.36d,e,f)*

-

13.868

14.129

16.163

16.461

16.861

17.361

Uitzettingen < 1 jaar

-

22.167

6.500

6.500

6.500

6.500

6.500

Liquide middelen

-

296

500

500

500

500

500

Overlopende activa

-

2.068

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

Totaal

-17.390

35.493

24.176

22.058

19.787

16.889

Totale baten, excl. mutaties reserves

75.727

68.209

73.774

71.856

70.582

71.384

Netto schuldquote (netto schuld/baten)

-23,0%

52,0%

32,8%

30,7%

28,0%

23,7%

Om inzicht te verkrijgen in hoeverre sprake is van doorlenen wordt de netto schuldquote zowel in- als exclusief doorgeleende gelden weergegeven. Op die manier wordt duidelijk in beeld gebracht wat het aandeel van de verstrekte leningen is en wat dit betekent voor de schuldenlast. De wijze waarop de netto schuldquote gecorrigeerd voor de doorgeleende gelden wordt berekend is gelijk aan de netto schuldquote, met dien verstande dat bij de financiële activa ook alle verstrekte leningen worden opgenomen.

Solvabiliteitsratio

Solvabiliteitsratio
(bedragen x € 1.000)  

rek. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

begr. 2028

begr. 2029

Eigen vermogen

68.682

63.223

67.330

67.407

66.777

66.701

Balanstotaal

98.415

125.834

123.263

120.980

117.940

114.927

Solvabiliteit (ev/balanstotaal)

69,8%

50,2%

54,6%

55,7%

56,6%

58,0%

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin het bezit op de balans gefinancierd is door het eigen vermogen en in hoeverre de gemeente aan de financiële verplichtingen kan voldoen. Onder de solvabiliteitsratio wordt verstaan het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal. Onder het eigen vermogen verstaan we de algemene reserve en de overige bestemmingsreserves en het eventuele resultaat uit het overzicht baten en lasten.
Met een solvabiliteit van 54,6% steekt Hillegom gunstig af in vergelijking met een gemiddelde gemeente.

Grondexploitatie

Grondexploitatie
(bedragen x € 1.000)

rek. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

begr. 2028

begr. 2029

Totaal activa niet in exploitatie genomen bouwgr.

0

0

0

0

0

0

Totaal activa bouwgronden in exploitatie

-5.346

-41

-879

-838

-752

0

Totaal baten exclusief mutaties van reserves

75.727

68.209

73.996

72.089

70.867

71.669

Kengetal grondexploitatie

-7,1%

-0,1%

-1,2%

-1,2%

-1,1%

0,0%

Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten. Het is dus belangrijk om te kunnen beoordelen of er een reële verwachting is of grondexploitatie kan bijdragen aan de verlaging van de schuld.
De voorraden bouwgrond (inclusief bouwgrond in exploitatie en overige voorraden) kunnen als een aandeel van de inkomsten worden uitgedrukt. Dat levert het kengetal de voorraadquote op.

Structurele exploitatieruimte

Structurele exploitatieruimte                                (bedragen x € 1.000)

rek. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

begr. 2028

begr. 2029

A

Totale structurele lasten

71.556

68.280

72.697

71.817

71.471

71.655

B

Totale structurele baten

72.735

68.209

73.774

71.856

70.582

71.384

C

Totale structurele toevoegingen aan de reserves

0

95

95

95

95

95

D

Totale structurele onttrekkingen aan de reserves

915

689

987

1.524

1.577

1.576

E

Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. Mutaties reserves)

75.727

68.209

73.774

71.856

70.582

71.384

Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x 100%

2,8%

0,8%

2,7%

2,0%

0,8%

1,7%

Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de rente en aflossing van een lening) te dekken. De relevantie van dit kengetal voor de beoordeling van de financiële positie schuilt erin dat het van belang is om te weten welke structurele ruimte een gemeente of provincie heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is.

Samenhang kengetallen
De kengetallen moeten in samenhang worden bezien. Wanneer bijvoorbeeld de grondexploitatie niet bijdraagt aan vermindering van de schuldpositie en de structurele exploitatieruimte negatief is, geeft het kengetal belastingcapaciteit inzicht in de mogelijkheid tot hogere baten.
De rente op de schulden krijgt de gemeente voor een deel terug via de uitgeleende gelden. Met de aflossingen op deze uitgeleende gelden kunnen de schulden worden afgelost. Voor het bedrag aan uitgeleende gelden veroorzaken de schulden per saldo geen lasten op de exploitatie.
De uitgeleende gelden kunnen als een aandeel van de inkomsten worden uitgedrukt. Dat levert het kengetal de uitleenquote op. Deze uitleenquote laat zich makkelijk verrekenen met de netto schuldquote door hem simpelweg ervan af te trekken. Wel wordt een risico op deze uitgeleende gelden gelopen. Het is de reden om ze apart van de netto schuldquote te houden. Daarbij zijn het geen vrije middelen die behoren tot het werkkapitaal, maar geldmiddelen die zijn ingezet voor de publieke taak.
Bij de voorraden bouwgrond wordt onder normale condities de rente van de financiering voor de aankoop bijgeschreven bij de voorraad (BIE’S). De rente drukt zodoende niet op de exploitatie. Bij de verkoop van de kavels worden de rentekosten van deze schulden goed gemaakt. En ook worden met de verkoopopbrengst de leningen afgelost of neemt de behoefte om nieuwe geldleningen aan te trekken af. De schulden, aangegaan voor de aankoop van bouwgrond veroorzaken bij een winstgevend bouwplan per saldo geen lasten op de exploitatie. Ook de voorraadquote laat zich makkelijk verrekenen met de netto schuldquote door hem simpelweg ervan af te trekken. Door de uitleenquote en de voorraadquote van de netto schuldquote af te trekken krijg je de schuld die werkelijk op de exploitatie drukt.

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:25:16 met de export van 12/23/2025 11:16:36