Programma 4 Bestuur

Openbare orde en veiligheid

Openbare orde en veiligheid

Veiligheidsbeleid
We willen dat Hillegom een veilige plaats is om te wonen, leven, werken en recreëren. Dat bereiken we door de sociale en fysieke veiligheid te verbeteren en onze wettelijke verplichte veiligheidstaken uit te voeren. Samenwerking met inwoners, ondernemers en ketenpartners is en blijft daarin essentieel. Door samenwerking komen we tot duurzame oplossingen. We willen weten wat er speelt, we gaan met elkaar in gesprek en kiezen samen voor een aanpak. De gemeente voert hierin regie met het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2024-2027. Het IVB bevat de kaders, strategische uitgangspunten, prioriteiten en de hoofdlijnen van de aanpak. Deze vertalen we in het Veiligheidsjaarplan naar concrete maatregelen. Dit plan voeren we uit samen met onze partners, inwoners en ondernemers.

In 2024 zijn de prioriteiten op het gebied van veiligheid voor de periode 2024 -2027 vastgesteld in het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027. De prioriteiten voor deze periode zijn Jeugd en veiligheid, Georganiseerde ondermijnende criminaliteit, Zorg en veiligheid en Digitale veiligheid. We continueren het bestaande beleid en brengen jaarlijks in het Veiligheidsjaarplan (VJP) focus aan binnen de prioriteiten en andere veiligheidsthema’s.
Naast deze prioriteiten blijft er aandacht voor misdrijven als woninginbraak en fietsendiefstal, maar ook verkeersveiligheid. Het thema veiligheid krijgt een steeds prominentere en omvangrijkere rol op de gemeentelijke agenda. Daarbij groeit de verantwoordelijkheid van die rol en de onderwerpen die onder die verantwoordelijkheid vallen. Het gaat hierbij om de rol van de gemeente bij de bestrijding van georganiseerde misdaad, de veiligheid op straat en de directe woonomgeving, maar ook bij de aanpak van digitale veiligheid en inzet op crisissen. Daarnaast zijn de bevoegdheden van de burgemeester op het gebied van openbare orde de afgelopen jaren uitgebreid. Zo is met de Wet gegevensvergaring openbare orde de mogelijkheid gecreëerd om personen online te volgen en gegevens uit openbare bronnen te verzamelen bij dreigende verstoringen, zoals rellen of grootschalige demonstraties. Ook is de sluitingsbevoegdheid van panden verruimd, bijvoorbeeld bij het aantreffen van wapens, drugs, explosieven of na geweldsincidenten. Op deze manier kan de burgemeester sneller ingrijpen bij acute dreigingen.

Weerbaarheid
De onrust in de wereld heeft gezorgd voor een toegenomen dreiging, waarbij met name uit wordt gegaan van hybride dreigingen. De gemeentelijke crisisorganisatie moet hierop zijn voorbereid. De dreiging doet een beroep op de zelf- én samenredzaamheid van onze inwoners. Zo zijn zij beter voorbereid ten tijde van rampen, crises of (langdurige) cyberverstoringen. De gemeente Hillegom werkt hierin nauw samen met de Veiligheidsregio Hollands Midden, ook om goed af te stemmen wie welke rol heeft (wat doet het rijk, wat doen gemeenten en wat kan regionaal worden opgepakt door de Veiligheidsregio).

De gemeente heeft een belangrijke rol in de coördinatie bij de aanpak om de weerbaarheid te versterken. Deze opgave is maatschappijbreed en vraagt betrokkenheid van alle domeinen. Intern vraagt dat aandacht voor de continuïteit van kritieke processen en crisisbeheersing, maar ook moeten er afspraken worden gemaakt ten behoeve van de vitale voorzieningen. Daarnaast is het van belang dat sociale netwerken worden versterkt, ten behoeve van de zelf- en samenredzaamheid. Weerbaarheid en veerkracht zijn niet uitsluitend veiligheidsvraagstukken, maar vragen brede samenwerking binnen, maar vooral ook met en in de samenleving.

Boa's
De verantwoording van de boa’s is sinds 2025 volledig opgenomen binnen het VJP. Het VJP is hiermee een integraal teamplan. Doordat de politie meer teruggaat naar haar basistaken, komen meer taken richting de boa’s. Dit vraagt continue prioritering en vraagt mogelijk om bijscholing. Daarnaast vraagt het extra flexibiliteit. Er wordt de laatste jaren een toename gezien in het aantal Fixi-meldingen dat inwoners doen. Dit is positief; inwoners weten Fixi goed te vinden. De schaduwkant is dat inwoners minder zelfoplossend vermogen laten zien. De toename van het aantal Fixi-meldingen zorgt ook voor een hogere werkdruk voor de boa’s: inwoners verwachten én verdienen een correcte en tijdige afhandeling van een melding.

Samenwerking
Intensieve effectieve samenwerking met en tussen ketenpartners is de sleutel om huidige en nieuwe vormen van onveiligheid tegen te gaan én de veiligheid voor onze inwoners te bestendigen en vergroten. Voor veel veiligheidsvraagstukken geldt dat deze niet meer alleen met de traditionele veiligheidspartners, zoals politie en brandweer, benaderd kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lang lopende casussen woonoverlast en toename van het aantal personen met onbegrepen gedrag. Maar ook de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Partners als de woningbouw, het RIEC of Voor ieder 1 zijn hierbij onmisbaar.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:   We bieden jongeren een veilige omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen
en onderdeel van de samenleving uitmaken.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

We voeren regie op de Zorg- en Veiligheidstafel Jeugd. Kinderen waar zorgen om zijn, worden in een vroeg stadium integraal besproken om te voorkomen dat zij afglijden. Er wordt een gezamenlijk plan van aanpak opgesteld, waarbij de ketenpartner die de casusregie heeft het contact legt met jongere en/of ouders. Hierbij is ook aandacht voor het gezin rondom het kind.

A2

We faciliteren het Jeugd in de Buitenruimte overleg, waarbij jongerenwerk, politie en boa’s informatie delen over hangplekken. We kennen onze jongeren en zetten gezamenlijk in op het voorkomen van overlast.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel:   Het signaleren, voorkomen en aanpakken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

B1

Signaleren:

  • Het uitvoeren van preventief toezicht en integrale controles.
  • Het blijvend investeren in awareness intern en extern door middel van trainingen en publiekscampagnes.
  • Het actueel houden van het Dashboard Ondermijning, welke beschikbaar is gesteld vanuit het RIEC Den Haag.

B2

Voorkomen:

  • Het verder versterken van een weerbare samenleving via het houden van publiekscampagnes.
  • Het verder versterken van een weerbare organisatie via onder andere de inzet van trainingen (algemeen en op maat gemaakt).
  • Het implementeren van het project Dealbreakers, gericht op het voorkomen van jonge aanwas.

B3

Aanpakken:

  • Het lokaal oppakken van signalen en het uitlopen van casuïstiek.
  • Het waar nodig opwerken van signalen tot een (regionale) RIEC-casus dan wel handhavingsknelpunt.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:   We voorkomen dat zorgproblematiek escaleert naar veiligheidsproblematiek (sociale veiligheid)

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

C1

We zetten in op het voorkomen en aanpakken van multiproblematiek. Er wordt deelgenomen aan verschillende overlegvormen, waaronder het Zorgnetwerkoverleg en overleggen in het Zorg- en Veiligheidshuis. De focus hierbij ligt zowel op het veiligheids- als het zorgaspect, waarbij de interne samenwerking tussen het sociaal domein en Openbare Orde en Veiligheid wordt opgezocht.

C2

We verminderen woonoverlast en burenruzies door, waar nodig, samen met onze partners buurtbemiddeling in te zetten.  

C3

Indien van toepassing worden bestuurlijke maatregelen opgelegd om woonoverlast of huiselijk geweld terug te dringen.

C4

We zetten in op veiligheid van vrouwen en meisjes door aan te sluiten bij de campagne Orange the World en onderzoeken of en hoe er meer aandacht nodig is voor dit onderwerp.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel:   Onze inwoners en medewerkers zijn digitaal weerbaar

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

D1

Voorlichtingen aan verschillende doelgroepen om de weerbaarheid te vergroten en de kans op slachtofferschap te verkleinen.

D2

We vergroten de interne digitale weerbaarheid door het inzetten van bewustwordingstools. Onze crisisorganisatie is ingericht op digitale crises.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:   Een veilige fysieke leef-, woon- en werkomgeving

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

E1

Deelnemers van de gemeentelijke crisisorganisatie worden opgeleid, getraind en oefenen zodat de gemeente voorbereid is op rampen/crises.

E2

We bevorderen de leefbaarheid door te controleren op

  • verkeersveiligheid rondom scholen;
  • parkeren binnen de blauwe zone en foutief parkeren.

E3

We adviseren op risicovolle evenementen. We zijn aanwezig bij vooroverleggen en hebben nauwe samenwerking met de organisatie van evenementen en de hulpdiensten.

E4

We bevorderen een veilig ondernemersklimaat door controles uit te voeren. We voeren regie en adviseren op publiek private samenwerking ter verbetering van de veiligheid (SVO).

E5

We anticiperen op het wetsvoorstel rondom het algemeen vuurwerkverbod.

E6

We anticiperen op de landelijke aanpak van hybride dreigingen en het versterken van de weerbaarheid van de samenleving.


HOE GAAN WE DAT METEN?

Effectindicatoren (incl. bron)

Laatste meting

Begroting 2026

Streefwaarde 2029

Doel 1. We bieden jongeren een veilige omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen en onderdeel van de samenleving uitmaken.

1. Aantal meldingen jeugdoverlast (Politie)

110 (2024)

110

110

2. Aantal HALT verwijzingen per 1000 jongeren * (Waarstaatjegemeente.nl) **

4 (2024)

3. Percentage inwoners dat veel overlast ervaart van rondhangende jongeren (Veiligheidsmonitor) *

4,7 (2023)

4 (Veiligheidsmonitor 2025)

4

Doel 2. Het signaleren, voorkomen en aanpakken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.

1. Ingekomen signalen (intern en extern) **

20 (2024)

2. Aantal MMA-meldingen **

18 (2024)

3. Percentage inwoners dat veel overlast ervaart door drugshandel (Veiligheidsmonitor)

4 (2023)

3,5

3

Doel 3: We voorkomen dat zorgproblematiek escaleert naar veiligheidsproblematiek (sociale veiligheid)

1. Overlastmeldingen gerelateerd aan personen met verward gedrag (Politie)

230 (2024)

220

200

2. Aantal overlastmeldingen alcohol/drugs (Politie)

83 (2024)

70

70

Doel 4: Onze inwoners en medewerkers zijn digitaal weerbaar

1. Slachtofferschap van online criminaliteit (percentage) (Veiligheidsmonitor)

17,1 (2023)

15

13

Doel 5: Een veilige fysieke leef-, woon- en werkomgeving

1. Aantal woninginbraken (inclusief pogingen) per 1000 inwoners* (Politie)

1,2

1,4

1,2

2. Aantal winkeldiefstallen per 1000 inwoners* (Politie)

0,9

0,8

0,8

3. Aantal geweldsmisdrijven per 1000 inwoners* (Politie)

2,4

1,8

1,8

4. Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte (per 1000 inwoners)*(Politie)

3,8 (2024)

3,5

3,2

5. Aantal Fixi-meldingen **

1755 (2024)

6. Rapportcijfer leefbaarheid (Veiligheidsmonitor)

7,7 (2023)

7,7

7,7

* Deze BBV-indicator is landelijk verplicht.
** Voor de indicatoren is geen sprake van begrote waarden.

Prestatie-indicatoren (incl. bron)

Laatste meting

Begroting 2026

Streefwaarde 2029

Doel 1. We bieden jongeren een veilige omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen en onderdeel van de samenleving uitmaken.

1.1 Aantal jongeren besproken op de zorg- en veiligheidstafel jeugd (anoniem en individueel) **

28 (2024)

1.2. Aantal groepsaanpakken **

0 (2024)

Doel 2. Het signaleren, voorkomen en aanpakken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.

1. Aantal Bibob onderzoeken **

9

2. Aantal sluitingen woningen en bedrijfspanden (Opiumwet) **

1

3. Aantal bestuurlijke waarschuwingen **

1

4. Last onder dwangsom (i.h.k.v. Opiumwet)**

3

5. Integrale controles

3

3

3

Doel 3: We voorkomen dat zorgproblematiek escaleert naar veiligheidsproblematiek (sociale veiligheid)

1. Aantal buurtbemiddeling ingezet (bemiddeling en empowerment)

7

11

11

2. Aantal keren tijdelijk huisverbod opgelegd (huiselijk geweld) **

6 (4 L) 7 (T)

3. Aantal inwoners in levensloopaanpak **

1

4. Bestuurlijke maatregel i.h.k.v. Wet aanpak Woonoverlast **

1

Doel 4: Onze inwoners en medewerkers zijn digitaal weerbaar

1. Preventieve activiteiten gericht op voorkomen slachtofferschap **

1

Doel 5: Een veilige fysieke leef-, woon- en werkomgeving

1. Aantal registraties afval (bijzet, dumping, grofvuil etc.) **

88 (2024)

2. Aantal bekeuringen verkeer (blauwe zone, Ov Mulders stilstaand voertuig) **

328 (2024)

** Voor de indicatoren is geen sprake van begrote waarden.

SAMENWERKINGSPARTNERS

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Veiligheidsregio Holland Midden (VRHM)
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Politie
Stichting Voor ieder 1
Zorg- Veiligheidshuis Hollands Midden
Welzijnskwartier
Openbaar Ministerie
Halt
Brijder
GHOR
Regionaal Bureau Leerrecht (RBL)
Jeugdbescherming West
Onderwijs
RIEC

Voor informatie over de verbonden partijen wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:25:16 met de export van 12/23/2025 11:16:36