Mobiliteit
Goede bereikbaarheid is van groot belang voor Hillegom. Door de ligging in de westflank van de Randstad zijn steden als Haarlem en Leiden, maar ook Schiphol en feitelijk de hele Metropoolregio Amsterdam (MRA) en Metropoolregio Den Haag (MRDH) snel te bereiken.
De noord-zuidverbindingen zijn zowel voor autoverkeer als openbaar vervoer redelijk, maar de oost-westverbinding is matig. Samen met onze regionale partners werken we aan het verbeteren van de oost-westverbindingen voor auto en openbaar vervoer.
Daarnaast vinden we het belangrijk dat er een goed wandel- en fietsnetwerk is en besteden we veel aandacht aan verkeersveiligheid.
Onze ambities op het gebied van mobiliteit hebben we vastgelegd in de Mobiliteitsvisie.
- Ambitie 1: Een mooie, gezonde en veilige leefomgeving (people).
- Ambitie 2: Hillegom zet in op duurzame mobiliteit (planet).
- Ambitie 3: Hillegom is een vitaal dorp, daarom zijn we goed bereikbaar (profit).
Deze Mobiliteitsvisie is uitgewerkt in het Mobiliteitsplan "Duurzaam Bereikbaar Hillegom" met bijbehorende Uitvoeringsprogramma. Het Mobiliteitsplan met daarin het Uitvoeringsprogramma is de basis voor de activiteiten in deze begroting.
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: Beperken van het aantal verkeersslachtoffers tot een minimum. Elke aanpassing aan de infrastructuur moet tevens als doel hebben om de verkeersveiligheid te verbeteren. In 2027 moet het aantal verkeersslachtoffers met 25% gedaald zijn ten opzichte van 2020, uitgaande van een driejaarlijks gemiddelde
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
|---|---|
A1 | Bij wegreconstructie en onderhoud besteden we altijd aandacht aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. |
A2 | Met een tweejaarlijkse ongevallenrapportage wordt de ontwikkeling van de verkeersveiligheid bijgehouden. De ongevallenrapportage vormt ook de basis voor nadere analyse van de gevaarlijkste locaties. |
A3 | Voor de locaties met de meeste slachtofferongevallen wordt een plan van aanpak opgesteld. |
A5 | We richten 30 km/h-zones (ETW30 en GOW30) op een éénduidige en herkenbare wijze in. We sluiten hierbij aan op de momenten dat wegen aan een onderhoudsbeurt toe zijn. |
A6 | We richten de hoofdwegen in volgens principes van Duurzaam Veilig. We sluiten hierbij aan bij momenten van wegreconstructie en onderhoud. |
A7 | We onderzoeken de mogelijkheden om de snelheid op verschillende 60 km/h-wegen te verlagen. |
A8 | We gaan onderzoeken met welke maatregelen de snelheid van het verkeer verlaagd kan worden, in combinatie met een verbetering van de oversteekvoorzieningen. |
A9 | We richten rotondes in volgens de laatste richtlijnen met voldoende ruimte voor voetgangers en fietsers. We sluiten hierbij aan op momenten van wegreconstructies en onderhoud. |
A10 | We richten ons op veilige schoolomgevingen en verkeerseducatie. |
A11 | We gaan met de politie en het Openbaar Ministerie bespreken hoe en waar extra gehandhaafd kan worden tegen te hard rijden. |
A12 | We zetten een campagne tegen te hard rijden op. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: Lopen en fietsen op 1 en 2. In 2027 gebruikt 60% van de inwoners de fiets meerdere keren per week en loopt 80% van de inwoners meerdere keren per week naar hun bestemming.
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
|---|---|
B1 | Bij wegreconstructies en onderhoud besteden we structureel aandacht aan een vrije doorloopruimte van 1,8 meter voor voetgangers |
B2 | We investeren extra in het Loopnetwerk. |
B3 | Waar nodig verbeteren we voetgangersoversteekplaatsen (VOP). |
B4 | We besteden structureel aandacht aan voldoende ruimte voor fietsers, met prioriteit voor de hoofdfietsroutes en doorfietsroutes zoals vastgelegd in het mobiliteitsplan Hillegom. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: Verbetering bereikbaarheid Hillegom met het openbaar vervoer.
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
|---|---|
C1 | We voeren een verkenning uit naar een nieuw OV-knooppunt aan de westzijde van het spoor |
C2 | Als wegbeheerder nemen we maatregelen om de vertraging op het lokale wegennet te minimaliseren. |
C3 | We bestuderen hoe we goede verbindingen voor fietsers en voetgangers naar het HOV-trace Noordwijk-Schiphol kunnen realiseren. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: In goede banen leiden van (vracht) verkeer om trilling- en/of geluidsoverlast door (vracht) verkeer te verminderen en de logistieke bereikbaarheid van het centrum te waarborgen.
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
|---|---|
D1 | We actualiseren de wegcategorisering. |
D2 | We onderzoeken de verlaging van de maximumsnelheid op de Meerlaan naar 30 km per uur. |
D3 | We zetten in op verbetering van de regionale mobiliteit conform het programma Mobiliteit Noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer (MNDSH). |
D4 | Vooruitlopend op verbetering regionale wegennet, onderzoeken we of en hoe we het doorgaand vrachtverkeer kunnen laten rijden via wegen die daartoe geschikt zijn, en we onderzoeken of grote winkels te concentreren zijn op locaties die met grote vrachtwagens goed bereikbaar zijn. |
D5 | Wezetten mobiliteitsmanagement in om inwoners en medewerkers van bedrijven in Hillegom te stimuleren te kiezen voor een alternatief vervoermiddel voor de auto. |
D6 | We zetten verkeersmanagement in om het autoverkeer in goede banen te leiden. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: Stimuleren van elektrisch vervoer: in 2030 maakt 32% van de bevolking gebruik van elektrisch vervoer.
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
|---|---|
E1 | We gaan we elektrisch rijden stimuleren door de laadinfrastructuur uit te breiden. |
E2 | We stellen beleidsregels op voor (elektrische) deelmobiliteit, waarin staat omschreven wat we willen faciliteren en wat we willen tegengaan. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: Gelijkmatige verdeling van de parkeerdruk
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
|---|---|
F1 | We stimuleren het doorvoeren van een kwaliteitsslag van parkeren in het centrum en behouden de parkeerduurbeperking op de bezoekersplaatsen op maaiveld. |
F2 | In wijken waar structureel parkeerplaatsen leegstaan kijken we naar andere manieren om de ruimte te benutten, voor bijvoorbeeld vergroening, meer verblijfsruimte of speeltoestellen. |
SAMENWERKINGSPARTNERS
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
|---|---|
Holland Rijnland | Gemeenten Duin- en Bollenstreek |
Voor informatie over de verbonden partijen wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.
