Programma 1 Samenleven

Burgerzaken

Burgerzaken

Trends en ontwikkelingen

Binnen de dienstverlening van Burgerzaken zien we een aantal belangrijke trends:

  • Snelle ontwikkelingen in digitalisering en veiligheidsrisico’s.
  • Landelijk is een toename te zien van (poging tot) identiteitsfraude.
  • Landelijk is een toename te zien van onjuiste in- en uitschrijvingen op adressen in de basisregistratie personen (BRP).
  • We hebben in 2026 te maken met de zogeheten Reisdocumentenpiek

Digitalisering en technologie:
De digitalisering betekent dat steeds meer contacten tussen inwoners en gemeente online gebeuren en steeds meer producten online kunnen worden aangevraagd. Dat vraagt om een andere vorm van dienstverlening. Daarnaast heeft digitalisering ook invloed op de veiligheid en fraudegevoeligheid van de persoonsgegevens die de gemeente beheert en verstrekt.

Landelijk is een toename te zien van (poging tot) identiteitsfraude:
Deze ontwikkeling vraagt om verbetering van de middelen en manieren om die fraude bijtijds te ontdekken.

Landelijk is er een toename te zien aan onjuiste in- en uitschrijvingen op adressen in de basisregistratie personen (BRP):
Samenwerking met andere overheidsinstanties en externe partijen is cruciaal voor het leveren van een juiste en correcte BRP.

Reisdocumentenpiek:
We kennen in heel Nederland momenteel het fenomeen “reisdocumenten-piek”. In 2014 werd het paspoort en de ID-kaart voor het eerst 10 jaar geldig, voorheen was dat 5 jaar. In de periode 2024 t/m 2028 worden al die toen aangevraagde documenten vervangen, ten opzichte van de periode 2019 t/m 2023 betekent dat meer dan een verdubbeling van het aantal aanvragen. Adequate maatregelen met betrekking tot een tijdelijk budget voor flexibel extra personeel, verruiming van openingstijden en balies garanderen een vlotte dienstverlening aan de inwoners.

Gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026:
In opdracht van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen is HLTsamen verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van alle bijbehorende werkzaamheden. Dit omvat onder meer de inrichting en bemensing van circa 50 stembureaus en 3 centrale tellocaties. We dragen zorg voor de inrichting van de bijbehorende processen en de stroom van documenten en informatie. Daarnaast vervult de gemeente bij deze verkiezingen zelf de rol van Centraal Stembureau. Dit brengt extra verantwoordelijkheden met zich mee, waaronder de registratie van politieke partijen en kandidaten. Het project Verkiezingen wordt centraal aangestuurd, en uitgevoerd door de hele organisatie van HLTsamen. Daarnaast is ook inzet van inwoners nodig voor bemensing van de stembureaus en de centrale tellocatie. Het doel is het waarborgen van eerlijke, transparante en goed georganiseerde verkiezingen.

Wij hanteren de volgende 4 uitgangspunten ten aanzien van onderwerpen op het vakgebied burgerzaken.

  1. Wij stellen de identiteit van personen zorgvuldig vast.

Het vaststellen en vastleggen van identiteit is een primaire taak van onze afdeling Burgerzaken. Wij zorgen voor een nauwkeurige en zorgvuldige uitvoering, als fundament voor al onze dienstverlening.

  1. W ij verzorgen de aanvraag en uitgifte van identiteitsmiddelen.

Dit is onze tweede kerntaak. We streven hierbij naar snelle, klantgerichte processen met maximale aandacht voor veiligheid en het voorkomen van identiteitsfraude.

  1. Wij bieden service op maat: digitaal waar mogelijk, persoonlijk waar nodig.

We digitaliseren onze dienstverlening waar dat kan, maar verliezen de menselijke maat niet uit het oog. Inwoners die liever of noodgedwongen fysiek langskomen, faciliteren we goed: met klantgerichte balieprocessen, korte wachttijden en medewerkers die ondersteuning bieden bij digitale stappen. Zo zorgen we voor toegankelijke dienstverlening voor iedereen.

  1. Processen zijn eenduidig en efficiënt ingericht.

Wij werken met uniforme processen die zijn afgestemd op landelijke standaarden en continu              worden geactualiseerd aan de hand van het beveiligingshandboek. Het beveiligingshandboek bevat de richtlijnen voor de BRP, reisdocumentenprocessen en bijhorende werkinstructies. Om onze processen zo klantgericht en efficiënt uit te kunnen voeren zetten we in op continue opleiding van Burgerzakenmedewerkers.

Onze ambitie: wat willen we bereiken?

  • We zetten ons in voor service op maat, zodat iedere inwoner op een passende manier geholpen wordt. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het nodig is.
  • We zorgen voor betrouwbare persoons- en adresgegevens in de BRP en het voorkomen van identiteitsfraude.
  • We organiseren een soepel verlopende Reisdocumentenpiek waarbij het ons tijdelijk ter beschikking gestelde extra budget adequaat wordt ingezet.
  • We waarborgen een eerlijke, transparante en goed georganiseerde Gemeenteraadsverkiezing in maart 2026.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: We zetten ons in voor service op maat, zodat iedere inwoner op een passende manier geholpen wordt. Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het nodig is.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

We digitaliseren onze dienstverlening waar mogelijk en verantwoord, met oog voor gebruiksgemak en veiligheid. Hiermee vergroten we de bereikbaarheid voor inwoners.

A2

We gaan door met het uitbreiden van het E loket.

A3

We zetten ons in om de inwoners die fysiek naar het gemeentehuis komen goed te faciliteren. Dit doen we door onze balieprocessen klantvriendelijk en efficiënt in te richten. Daarnaast trainen we medewerkers in klantgericht werken en digitale vaardigheden. Zo zorgen we dat ook inwoners die minder digitaal vaardig zijn goed geholpen worden.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: We zorgen voor betrouwbare persoons- en adresgegevens in de BRP en het voorkomen van identiteitsfraude.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

B1

We zorgen ervoor dat onze technische hulpmiddelen aan de nieuwste standaarden voldoen

B2

We zorgen voor de doorontwikkeling van expertise Adreskwaliteit

B3

We volgen de richtlijnen uit het beveiligingshandboek en zorgen dat onze processen voldoen aan de actuele normen voor veiligheid en betrouwbaarheid.

B4

We zetten de samenwerking op met ketenpartners (OOV, Politie, Leerplicht, Belastingen, Handhaving BWT, Voorieder1 etc.)

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel:We organiseren een soepel verlopende Reisdocumentenpiek waarbij het ons tijdelijk ter beschikking gestelde extra budget adequaat wordt ingezet   

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

C1

We monitoren continu op voldoende bezetting van de balies zodat de inwoners van onze gemeente altijd snel geholpen kunnen worden

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel:We waarborgen een eerlijke, transparante en goed georganiseerde Gemeenteraadsverkiezing in maart 2026.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

D1

We zetten voldoende intern personeel en inwoners van de gemeente in om een adequate voorbereiding op en soepele uitvoering van de verkiezingsdagen te garanderen

SAMENWERKINGSPARTNERS

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Ministerie van Binnenlandse Zaken/Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)
Kiesraad
Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB)

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:25:16 met de export van 12/23/2025 11:16:36