Programma 4 Bestuur

Dienstverlenende overheid

Dienstverlenende overheid

Trends en ontwikkelingen

In de nieuwe bestuursopdracht van HLTsamen is de ambitie verwoord te werken aan het verder optimaliseren van de dienstverlening. Daarin staan het dienstverleningsconcept en het afstemmen van de verschillende ingangen tot de gemeente centraal. Dit betekent dat we de inwoners en ondernemers via meerdere kanalen op een consistente manier bedienen met gebruikmaking van fysieke en digitale loketten, telefonische helpdesks, websites, mobiele apps en sociale media.

Deze ambitie past bij de toenemende vraag aan gemeenten om maatwerk te leveren en te werken aan 'mensgerichte dienstverlening'. Tegelijkertijd zijn de financiële middelen beperkt.  

In de lange termijnopdracht van HLTsamen is de bestuurlijke wens uitgesproken om een goede balans te vinden tussen de systeem- en de leefwereld. Daarnaast krijgen we doorlopend te maken met digitale ontwikkelingen die invloed hebben op onze dienstverlening (zoals bijvoorbeeld Common Ground en Artificial Intelligence). ‘De Nederlandse Digitaliseringsstrategie’ van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) beschrijft op welke manier de nieuwe ontwikkelingen in te zetten voor het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Hoewel de digitale wereld continu in beweging is, blijft de behoefte van inwoners en ondernemers gelijk: een betrouwbare en transparante overheid met begrijpelijke en toegankelijke dienstverlening.  

Ten slotte treedt per 1 januari 2026 de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in werking. Deze wet regelt dat inwoners en bedrijven hun zaken met de overheid digitaal kunnen afhandelen. Het gaat daarbij om officiële berichten, zoals bijvoorbeeld aanvragen van vergunningen en bezwaarschriften. Deze ontwikkelingen vragen van de organisatie om continu te werken aan een dienstverlening die toekomstbestendig is .

WAT WILLEN WE BEREIKEN?

Doel 1:

In lijn met de met de nieuwe bestuursopdracht en de wettelijke eisen
werken we continu aan verbetering van de dienstverlening.

Doel 2:

We volgen de landelijke ontwikkelingen op het gebied van de Nederlandse Digitaliseringsagenda en bepalen op welke manier we als gemeente
kunnen aansluiten bij de landelijke ambitie voor begrijpelijke en
toegankelijke dienstverlening vanuit de ‘1 overheidsgedachte’.  

Effectindicatoren (incl. bron)

Laatste meting

Begroting 2026

Streefwaarde 2029

Tevredenheid inwoners over publieke dienstverlening via alle kanalen
(www.waarstaatjegemeente.nl)

6.86 (2023)

7.0

7.5

Tevredenheid ondernemers over publieke dienstverlening via alle kanalen
(www.waarstaatjegemeente.nl)

6.5 (2023)

6.7

7.2

Tevredenheid inwoners over communicatie en voorlichting
(www.waarstaatjegemeente.nl)

6.64 (2020)

7.0

7.5

WAT GAAN WE DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Type

Omschrijving

Doel 1

A1

Verkenning

We leveren in het eerste kwartaal van 2026 een advies met een aanpak
voor een toekomstbestendige dienstverlening op. Dit advies kan een
verdere uitwerking van een aantal onderdelen via de opstelling van een
visie zijn, maar ook afzonderlijke activiteiten dan wel projecten of een
combinatie hiervan. Onderdeel van het advies is een analyse van de
huidige stand van zaken van de gemeentelijke dienstverlening. Door
gebruik te maken van de al uitgevoerde onderzoeken en het onderzoek
naar bereikbaarheid van onze kanalen. Interventies die direct
nodig zijn, zullen worden opgepakt.

A2

Project

Wij investeren in de verdere ontwikkeling van de dienstverlening door als vervolg op de verkenning afspraken te maken over hoe we de kwaliteit van onze gemeentelijke brede dienstverlening meten, deze op niveau houden en toe te werken naar een nieuwe monitor.

A3

Project

In 2026 wordt de nieuwe website voor de gemeente gelanceerd.

Doel 2

B1

Project

We monitoren de uitvoering van de Wmebv. Daarnaast zorgen we voor
verdere digitalisering van producten en diensten die buiten de Wmebv
vallen. Samen met onze verbonden partijen zorgen we ervoor dat ook hun producten en e-diensten voldoen aan de eisen van de Wmbev.

HOE GAAN WE DAT METEN?
In 2026 monitoren we op basis van onderstaande bestaande prestatie-indicatoren. Onderdeel van de aanpak toekomstbestendige dienstverlening is het bepalen van ons ambitieniveau en een vertaling naar gewenste effect- en prestatie-indicatoren, en de wijze waarop we deze meten.

Prestatie indicatoren (incl. bron)

Laatste meting
2023

Streefwaarde
2026

Streefwaarde 2029

Balie burgerzaken:

  • Wachttijd balie minder dan 5 minuten
  • Klanten zonder afspraak geholpen      
  • Selfservice producten binnen 10 minuten afgehandeld   

Telefonie:

  • Oproepen op het centrale nummer wordt opgenomen   
  • Terugbelnotities worden adequaat afgehandeld < 2 werkdagen
  • Percentage oproepen dat via het centrale nummer direct wordt afgehandeld

Website:

  • Live chats worden direct beantwoord   

89%

0,10%
85%

95%

56%

48%

100%

90%

Max 5%
Min 90%

Min 90%

Min 70%

Min 50%

Min 90%

90%

Max 5%
Min 90%

Min 90%

Min 70%

Min 50%

Min 90%

Voldoen aan algemene norm digitale toegankelijkheid

Status B

Status B

Status B

SAMENWERKINGSPARTNERS

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek
Cocensus
Belastingsamenwerking Bollenstreek

Meerlanden

Holland Rijnland

VNG
VDP
Stichting Lezen en Schrijven
Taalhuis van de bibliotheek Bollenstreek
Voor Ieder1

Voor informatie over de verbonden partijen wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 12/23/2025 11:25:16 met de export van 12/23/2025 11:16:36